Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Κατά 2.500 στρέμματα προβλέπεται να επεκταθεί στο άμεσο μέλλον η ζώνη προστασίας του Υμηττού, με την προσθήκη της περιοχής Φασκομηλιά που βρίσκεται στα νότια του βουνού και εκτείνεται από τη Βουλιαγμένη έως τη Βάρκιζα. Πρόκειται για περιοχή-φιλέτο, με οικόπεδα που ανήκουν στην Εκκλησία, καθώς και βίλες με θέα, για πολλά από τα οποία υπάρχουν αμφισβητήσεις για τους τίτλους ιδιοκτησίας.
Η πρώτη απόπειρα τακτοποίησης της περιοχής είχε γίνει στα τέλη της δεκαετίας του '90, με τη λογική του περιβαλλοντικού ισοζυγίου. Η μελέτη του Οργανισμού Αθήνας προέβλεπε εκτεταμένη ζώνη απόλυτης προστασίας αλλά και θύλακες κατοικίας. Για τους τελευταίους, όμως, είχε εκδοθεί «απαγορευτικό» από το Ε' τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και έτσι η υπόθεση είχε «ξεχαστεί» σε κάποια συρτάρια για περισσότερα από 12 χρόνια. Με εντολή του προέδρου του Οργανισμού Αθήνας, του καθηγητή Γιάννη Πολύζου, το θέμα επανεξετάζεται με στόχο να θεσμοθετηθούν τα μέτρα προστασίας με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί στις αρχές του 2011, αμέσως μετά την έγκριση του προωθούμενου διατάγματος για τον Υμηττό.
Προς το παρόν προωθείται με γοργούς ρυθμούς το σχέδιο διατάγματος για τους ορεινούς όγκους του Υμηττού, που εκπονήθηκε από τον Οργανισμό Αθήνας και βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας από τη νομική υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, με προοπτική να κατατεθεί στο ΣτΕ το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου.
Οι παρανομίες
Μεταξύ άλλων, αυξάνεται η Α' ζώνη, της απόλυτης προστασίας, στα 103.000 στρέμματα σε σχέση με τα 75.000 που καλύπτει το διάταγμα του 1978. Αφήνει όμως άθικτες τις περισσότερες παρανομίες στην υπόλοιπη περιοχή (ζώνη Β') οι οποίες αφορούν:
*ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ. Πρόκειται για τέσσερις θύλακες στις εκτός Λεκανοπεδίου πλαγιές του βουνού, που ήρθαν στο προσκήνιο με αφορμή τα αναψυκτήρια-βίλες που έχουν ξεφυτρώσει ακόμη και στη θεσμοθετημένη από το 1978 ζώνη απόλυτης προστασίας. Στην Ανάληψη Γλυφάδας υπάρχουν κτίσματα, από τα οποία πολλά έχουν χτιστεί σε δημόσια δασική γη. Στη Βάρη, στα 680 στρέμματα του οικισμού Χέρωμα έχουν κοπεί από δεκαετίες 890 οικόπεδα από τα οποία τα 500 έχουν ενταχθεί στο σχέδιο, αλλά το ΣτΕ θεωρεί ότι η διαδικασία ήταν μη νόμιμη. Το ίδιο ισχύει για τους οικισμούς Σκάρπιζα, Κίτσι και Προφήτη Ηλία στο Κορωπί, από τους οποίους ο τελευταίος βρίσκεται στη ζώνη απόλυτης προστασίας. Μη νόμιμος χαρακτηρίζεται και ο οικισμός Πανόραμα στην Παιανία, που βρίσκεται στη Β' ζώνη προστασίας του Υμηττού. Οι ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν προβλέπουν μπουλντόζες, αλλά απαγορεύουν την επέκταση των οικοδομών που έχουν κατασκευαστεί με νομότυπη άδεια και επιτρέπουν μόνον την ανακαίνισή τους.
Διεκδικούμενα
*ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ. Διεκδικούν από δεκαετίες σοβαρές εκτάσεις και με τα νέα μέτρα δεν έχουν ελπίδες για νέα δόμηση.
Πρόκειται για περίπου 400 μερίδια των πολιτικών υπαλλήλων του πάλαι ποτέ υπουργείου Στρατιωτικών. Είχαν αποκτήσει 420 στρέμματα στην τοποθεσία Πυρναρή Γλυφάδας, δημιουργώντας 1.250 συνεταιριστικά μερίδια, από τα οποία τα 850 έχουν ενταχθεί στο σχέδιο. Τα υπόλοιπα βρίσκονται στην Α' και Β' ζώνη προστασίας και δεν μπορούν να τακτοποιηθούν.
Οι καφεπώλες είχαν αγοράσει 360 στρέμματα από το περίφημο κτήμα Καραπάνου, στην Τερψιθέα Γλυφάδας. Το 1993 είχε τακτοποιηθεί μέρος των δικαιούχων.
Οι θυρωροί διαθέτουν 915 στρέμματα σε βραχώδη κυρίως περιοχή στο Κορωπί, που δεν μπορούν να χτιστούν αφού βρίσκονται στην Α' ζώνη.
* ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΑ. Βρίσκονται διάσπαρτα σε 10 δήμους που περιβάλλουν το βουνό, ορισμένα από τα οποία βρίσκονται στην Α' ζώνη. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τοπικοί άρχοντες αξιοποίησαν «παραθυράκια», αφού τα νεκροταφεία απαγορεύονται με το διάταγμα του 1978. Με τις νέες ρυθμίσεις μπορούν να χρησιμοποιούν τις εκτάσεις που απέκτησαν, αλλά απαγορεύονται οι επεκτάσεις.
*ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ. Αφορούν κυρίως ιδιωτικές εγκαταστάσεις που ήδη λειτουργούν (Αγία Παρασκευή, Σκάρπιζα, κ.λπ.) και ζητούν επεκτάσεις, αλλά και αιτήματα δήμων, όπως ο Βύρωνας, η Καισαριανή και η Ηλιούπολη, για δημόσια σχολεία και τα οποία θα εξεταστούν.
Με τις προωθούμενες ρυθμίσεις τακτοποιείται και το κέντρο υψηλής τάσης της ΔΕΗ στην Αργυρούπολη, που είχε εγκριθεί το 2003 με ρυθμίσεις-εξπρές για την κάλυψη των αναγκών λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων και δύο χρόνια αργότερα είχε χαρακτηριστεί μη νόμιμο από το ΣτΕ.
Πηγή : Ελευθεροτυπία, Κυριακή 29/08/2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου