Εκατοντάδες ιδιώτες που έπεσαν θύματα εμπόρων και δεν
κατέβαλαν τέλος ταξινόμησης και ΦΠΑ για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
που αγόρασαν κινδυνεύουν με κατάσχεση των οχημάτων τους. Στο Β' Τελωνείο Πειραιά εντοπίστηκαν 880 περιπτώσεις
εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, από 3.800 που ερευνήθηκαν την περίοδο
2011-2016, για τα οποία δεν είχαν πληρωθεί το Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ.
Σύμφωνα με τον νόμο, σε αυτή την περίπτωση
καταλογίζεται λαθρεμπορία στους κατόχους, άρα οι νόμιμοι ιδιοκτήτες τους
διώκονται με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο της κατάσχεσης.
Η νομοθεσία προβλέπει ότι κατά την εισαγωγή στη χώρα
μας οποιουδήποτε μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από το εξωτερικό πρέπει να
καταβάλλονται το Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ.
Το Τέλος Ταξινόμησης προσδιορίζεται με βάση το ποσό
που θα πλήρωνε ένα καινούργιο ίδιο μοντέλο, με ίδιο εξοπλισμό, συν ένα
«πέναλτι», αν πλέον είναι παλαιότερης κατηγορίας τεχνολογίας Euro από τη
σημερινή, μείον κάποια έκπτωση λόγω ηλικίας (έως και -96%) αλλά και μείον
έκπτωση (-10%) αν έχει πολλά χιλιόμετρα.
Όσον αφορά τον ΦΠΑ, συχνά ο συγκεκριμένος φόρος
οφείλεται ακόμα στη χώρα προέλευσης γιατί αφορά αυτοκίνητα που είχαν δοθεί με
leasing στους προηγούμενους κατόχους τους.
Σε αυτή την περίπτωση, ο ΦΠΑ πρέπει να καταβληθεί όταν
πωληθεί σε ιδιώτη, είτε στη χώρα προέλευσης του οχήματος είτε σε άλλη χώρα.
Όπως έχει διαπιστωθεί από τους ελέγχους, το 99% των εισαγόμενων μεταχειρισμένων
αυτοκινήτων προέρχονται από leasing και οφείλουν ΦΠΑ.
Αν το αυτοκίνητο ανήκε σε ιδιώτη στη χώρα προέλευσης,
ο ΦΠΑ δεν οφείλεται, διότι έχει καταβληθεί εισπραχθεί οριστικά.
Τα «κόλπα» των εμπόρων
Οι έμποροι χρησιμοποιούν συγκεκριμένους τρόπους για να
αποφύγουν να πληρώσουν τον ΦΠΑ.
Για παράδειγμα, στο τελωνείο που δεν επαληθεύει
τακτικά τα χαρτιά που δέχεται, κατατίθεται τιμολόγιο ότι ο έμπορος του
εξωτερικού το είχε προμηθευτεί στη χώρα του από ιδιώτη («με περιθώριο
κέρδους»), άρα ο ΦΠΑ δεν οφείλεται στη χώρα προέλευσης, ούτε και στην Ελλάδα.
Στην πράξη ωστόσο, ο ξένος έμπορος έχει εκδώσει άλλο
τιμολόγιο από αυτό που καταθέτει ο Έλληνας εισαγωγέας, καθώς λόγω έλλειψης ΚΒΣ
δεν υπάρχει ιδιαίτερη σήμανση ασφαλείας στα έγγραφα.
Σε άλλες περιπτώσεις χρησιμοποιείται ως «παρένθετη»
χώρα η Βουλγαρία, μόνο για λόγους τιμολόγησης. Ιδρύεται από τον Έλληνα
εισαγωγέα μια βουλγαρική εταιρεία και σε αυτήν τιμολογεί π.χ. ο Γερμανός
έμπορος, με αληθή στοιχεία, άρα με το ΦΠΑ να πρέπει να πληρωθεί στη χώρα
προορισμού (Βουλγαρία).
Στη συνέχεια τιμολογείται ο Έλληνας εισαγωγέας και άρα
η Βουλγαρία δεν ζητεί ΦΠΑ, αφού πράγματι εξήχθη το όχημα.
Το τιμολόγιο από Βουλγαρία πλέον αναφέρει ότι είναι με
περιθώριο κέρδους, όταν στην προηγούμενη πράξη (Γερμανία προς Βουλγαρία) δεν
ήταν, καθώς η προς τα πίσω έρευνα εκτιμάται ότι θα είναι προβληματική.
Όσον αφορά το Τέλος Ταξινόμησης, πολλές φορές οι
έμποροι αποκρύπτουν τον εξοπλισμό, δηλώνουν ψευδή κατηγορία τεχνολογίας Euro,
δηλώνουν άλλο μοντέλο κ.λπ.
Για να υπολογιστεί το Τέλος Ταξινόμησης πρέπει να
βρεθεί ποιο μοντέλο είναι, σε ποια κατηγορία Euro ανήκει όπως και ο εξοπλισμός
του. Όλα αυτά τα στοιχεία λαμβάνονται από την ξένη, διαγεγραμμένη άδεια
κυκλοφορίας και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης που υποβάλλεται, που όμως ουδείς
ελέγχει αν είναι γνήσια. Ομοίως, ο εξοπλισμός λαμβάνεται από το βιβλίο σέρβις
(συνήθως έχει αυτοκόλλητο στο πίσω μέρος με κωδικούς αξεσουάρ), όταν αυτό
επίσης παραποιείται με ευκολία.
Ασφαλώς, φυσικός έλεγχος του αυτοκινήτου δεν γίνεται,
αφού ο τελωνειακός δεν μπορεί να καταλάβει τι μοντέλο είναι, τι κυβισμό έχει,
τι εξοπλισμό περιλαμβάνει κ.λπ.
Καθοριστικό, επίσης, για την αλλοίωση της ηλικίας, του
εξοπλισμού, της κατηγορίας Euro ή και του μοντέλου είναι ότι «το τελωνείο
δέχεται μόνο χαρτιά», δίχως να μπορεί να επαληθεύσει άμεσα τα στοιχεία, παρά
μόνο με διαδικασίες εκ των υστέρων, κάτι που γνωρίζουν καλά οι εισαγωγείς
μεταχειρισμένων.
Τελωνισμός στο όνομα του πελάτη
Οι έμποροι γνωρίζουν ότι κινδυνεύουν σε ελέγχους εκ
των υστέρων, ενώ επίσης δεν θέλουν να εμφανίσουν κέρδος από την πώληση και να
φορολογηθούν σε αυτό. Επίσης οι πελάτες πολλές φορές επιθυμούν πολύ χαμηλή τιμή
κτήσης, ώστε να λύσουν προβλήματα «πόθεν έσχες» που έχουν.
Έτσι, ο συνδυασμός των παραπάνω και η μεθόδευση των
εμπόρων να πείθουν τους πελάτες την τελευταία στιγμή, έχει αποτέλεσμα οι
ιδιώτες να τελωνίζουν στο όνομα τους τα αυτοκίνητα, δηλώνοντας επίσης υπεύθυνα
ότι τα υποβαλλόμενα στοιχεία είναι αληθή και γνήσια.
Ωστόσο συχνά διαπιστώνεται ότι τις περισσότερες φορές
η πληρωμή του εμπόρου στη συνέχεια, αν ερευνηθεί, ενώ ποτέ δεν υπάρχει διαδρομή
χρήματος από τον ιδιώτη προς τον ξένο προμηθευτή με αποτέλεσμα κάποιοι
ιδιοκτήτες εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να βρίσκονται σήμερα
αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο της κατάσχεσης.
Τα αυτοκίνητα που οφείλουν Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ
πρέπει να δηλωθούν την επόμενη μέρα από όταν φτάσουν στην Ελλάδα στο αρμόδιο
τελωνείο, ενώ πρέπει να καταβληθεί το αναλογούν ΤΤ και ΦΠΑ την 15η ημέρα του
επομένου μηνός της άφιξης. Έτσι, εισέρχονται χιλιάδες αυτοκίνητα δίχως να δηλωθούν
πουθενά και μόνον όταν βρεθούν πελάτες, δηλώνονται στο τελωνείο, προκειμένου να
τελωνιστούν και να βγάλουν πινακίδες.
Καθώς το τελωνείο ζητεί «να δει» τα παραστατικά
μεταφοράς, οι ίδιες μεταφορικές που μετέφεραν τα αυτοκίνητα εκδίδουν συχνά
εικονικές φορτωτικές, με «σημερινή» ημερομηνία άφιξης, ώστε να διατηρούν την
καλή συνεργασία με τον έμπορο.
Στη φορτωτική (CMR) που τηρεί η αυτοκινητοφόρα κατά το
πραγματικό ταξίδι της προς την Ελλάδα, δεν αναφέρονται οι αριθμοί πλαισίων των
μεταφερομένων αυτοκινήτων, ούτε και καταγράφονται στις πύλες εισόδου.
Εναλλακτικά, σε έναν οικιακό εκτυπωτή, εκτυπώνεται μια πλαστή φορτωτική σε
ημερομηνία «σημερινή», που αυτή υποβάλλεται στο τελωνείο, που και πάλι δεν
επαληθεύει τα έγγραφα που δέχεται.
• Με
στοιχεία από το ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου