Σε έναν φαύλο κύκλο υπέρμετρης αύξησης των φόρων για να κλείσουν οι δημοσιονομικές τρύπες, οι οποίες όμως διευρύνονται εξαιτίας της αδυναμίας των φορολογουμένων να σηκώσουν το βουνό των πρόσθετων επιβαρύνσεων και προκαλούν έτσι την ανάγκη νέας αύξησης των φόρων για να καλυφθούν οι νέες τρύπες των εσόδων, έχει εγκλωβιστεί το υπουργείο Οικονομικών.
Η ένταση του προβλήματος φαίνεται από τα ίδια τα στοιχεία του υπουργείου.
Σύμφωνα με τα «Νέα», το 2012, μόνο για φόρο εισοδήματος, έκτακτη εισφορά και τέλος επιτηδεύματος τα φυσικά πρόσωπα κλήθηκαν να πληρώσουν τριπλάσιους φόρους σε σχέση με το 2011. Από 2,5 δισ. ευρώ το 2011, οι φόροι που βεβαιώθηκαν πέρυσι έφτασαν τα 6,8 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις στις εφορίες αυξήθηκαν κατά 12 δισ. ευρώ και από 43 δισ. ευρώ στο τέλος του 2011 ξεπέρασαν ήδη από τα τέλη Νοεμβρίου του 2012 τα 55,5 δισ. ευρώ.
Από τα ληξιπρόθεσμα, οι εισπρακτικοί μηχανισμοί δεν κατάφεραν να εισπράξουν ούτε 1,5 δισ. ευρώ πέρυσι και μπροστά στον κίνδυνο εκτροχιασμού των εσόδων, το υπουργείο Οικονομικών πήρε και άλλα φορομέτρα.
Πετρέλαιο
Ενδεικτικά ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο έκανε άλμα στα 330 ευρώ. Θεωρητικά τα έσοδα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου, θα αυξάνονταν κατά 1,1 δισ. ευρώ, γεγονός που δεν επιβεβαιώνεται. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν μια τρύπα στο νερό.
Τα έσοδα απλώς διατηρήθηκαν στα περυσινά επίπεδα, με τον εξαπλασιασμό του φόρου απλώς να καλύπτει την πα- ράλληλη πτώση της κατανάλωσης κατά 70% χωρίς όμως να μπορεί να καλύψει την τρύπα της υστέρησης. Στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι έως το τέλος Νοεμβρίου οι εισπράξεις από τον ΕιδικόΦόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης ήταν 1,080 δισ. ευρώ.
Στο σύνολο του έτους το 2011 οι αντίστοιχες εισπράξεις ήταν 1,165 δισ. ευρώ, κάνοντας αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών να εκτιμούν ότι στο σύνολο του έτους, «θα είμαστε μία ή άλλη». Πρακτικά δηλαδή, τα έσοδα του Δημοσίου παρά τον εξαπλασιασμό του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης έμειναν παγωμένα, ενώ οι παράπλευρες απώλειες είναι μετρήσιμες και ουσιαστικές.
ΠινακίδεςΕνα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα τεράστιας δημοσιονομικής αποτυχίας από την αύξηση των φόρων αποτελεί και η περίπτωση των τελών κυκλοφορίας οχημάτων. Αυξήθηκαν κατακόρυφα από το 2011 και αντί το Δημόσιο να εισπράττει περισσότερα, χάνει έσοδα διότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων καταθέτουν μαζικά τις πινακίδες κυκλοφορίας. Ενδεικτικό είναι ότι τα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας έχουν κάνει βουτιά από τα 1,590 δισ. ευρώ το 2010 σε 1,116 δισ. ευρώ το 2011, ενώ μέχρι χθες τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνονται μετά την παράταση έως τις 8 Ιανουαρίου είχαν αποδώσει 1,042 δισ. ευρώ.
Το ίδιο διάστημα, οι καταθέσεις πινακίδων στις Εφορίες έχουν ξεπεράσει τις 500.000 και μόνο για το 2013 είχαν κατατεθεί μέχρι χθες 98.500 πινακίδες κυκλοφορίας. Μόνο από αυτές, οι απώλειες εσόδων προσεγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ το γεγονός ότι 98.500 οχήματα ακινητοποιούνται προφανώς στερεί και άλλα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης βενζίνης για παράδειγμα, χωρίς να υπολογίζονται ευρύτερα οι επιπτώσεις στην ύφεση από το γεγονός ότι ο περιορισμός της κατανάλωσης βενζίνης μειώνει τον τζίρο των βενζινάδικων και τη φοροδοτική ικανότητα του βενζινοπώλη ή από το γεγονός ότι περιορίζεται η δουλειά στα συνεργεία αυτοκινήτων.
ΦΠΑ
Ανώμαλη προσγείωση έχουν σημειώσει και τα έσοδα από ΦΠΑ, παρά το γεγονός ότι από το 2010 οι συντελεστές έχουν αυξηθεί δύο φορές με τον θησαυρό να αποδεικνύ- εται άνθρακας ιδίως στην περίπτωση της εστίασης με τη μετάταξη του κλά- δου από το 13% στο 23%. Η πτώση της κατανάλωσης και η διεύρυνση της φοροδιαφυγής την τελευταία τριετία εξουδετέρωσαν τις αυξήσεις των συντελεστών, προσγειώνοντας τα έσοδα από ΦΠΑ από τα 17 δισ. ευρώ το 2011 σε 15,090 δισ. ευρώ το 2012 (αν επιτευχθεί τελικά ο στόχος καθώς στο ενδεκάμηνο οι εισπράξεις ήταν 13,9 δισ. ευρώ) και στα 13,717 δισ. ευρώ (προβλέψεις) το 2013.
newpost.gr
Η ένταση του προβλήματος φαίνεται από τα ίδια τα στοιχεία του υπουργείου.
Σύμφωνα με τα «Νέα», το 2012, μόνο για φόρο εισοδήματος, έκτακτη εισφορά και τέλος επιτηδεύματος τα φυσικά πρόσωπα κλήθηκαν να πληρώσουν τριπλάσιους φόρους σε σχέση με το 2011. Από 2,5 δισ. ευρώ το 2011, οι φόροι που βεβαιώθηκαν πέρυσι έφτασαν τα 6,8 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις στις εφορίες αυξήθηκαν κατά 12 δισ. ευρώ και από 43 δισ. ευρώ στο τέλος του 2011 ξεπέρασαν ήδη από τα τέλη Νοεμβρίου του 2012 τα 55,5 δισ. ευρώ.
Από τα ληξιπρόθεσμα, οι εισπρακτικοί μηχανισμοί δεν κατάφεραν να εισπράξουν ούτε 1,5 δισ. ευρώ πέρυσι και μπροστά στον κίνδυνο εκτροχιασμού των εσόδων, το υπουργείο Οικονομικών πήρε και άλλα φορομέτρα.
Πετρέλαιο
Ενδεικτικά ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο έκανε άλμα στα 330 ευρώ. Θεωρητικά τα έσοδα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου, θα αυξάνονταν κατά 1,1 δισ. ευρώ, γεγονός που δεν επιβεβαιώνεται. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν μια τρύπα στο νερό.
Τα έσοδα απλώς διατηρήθηκαν στα περυσινά επίπεδα, με τον εξαπλασιασμό του φόρου απλώς να καλύπτει την πα- ράλληλη πτώση της κατανάλωσης κατά 70% χωρίς όμως να μπορεί να καλύψει την τρύπα της υστέρησης. Στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι έως το τέλος Νοεμβρίου οι εισπράξεις από τον ΕιδικόΦόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης ήταν 1,080 δισ. ευρώ.
Στο σύνολο του έτους το 2011 οι αντίστοιχες εισπράξεις ήταν 1,165 δισ. ευρώ, κάνοντας αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών να εκτιμούν ότι στο σύνολο του έτους, «θα είμαστε μία ή άλλη». Πρακτικά δηλαδή, τα έσοδα του Δημοσίου παρά τον εξαπλασιασμό του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης έμειναν παγωμένα, ενώ οι παράπλευρες απώλειες είναι μετρήσιμες και ουσιαστικές.
ΠινακίδεςΕνα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα τεράστιας δημοσιονομικής αποτυχίας από την αύξηση των φόρων αποτελεί και η περίπτωση των τελών κυκλοφορίας οχημάτων. Αυξήθηκαν κατακόρυφα από το 2011 και αντί το Δημόσιο να εισπράττει περισσότερα, χάνει έσοδα διότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων καταθέτουν μαζικά τις πινακίδες κυκλοφορίας. Ενδεικτικό είναι ότι τα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας έχουν κάνει βουτιά από τα 1,590 δισ. ευρώ το 2010 σε 1,116 δισ. ευρώ το 2011, ενώ μέχρι χθες τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνονται μετά την παράταση έως τις 8 Ιανουαρίου είχαν αποδώσει 1,042 δισ. ευρώ.
Το ίδιο διάστημα, οι καταθέσεις πινακίδων στις Εφορίες έχουν ξεπεράσει τις 500.000 και μόνο για το 2013 είχαν κατατεθεί μέχρι χθες 98.500 πινακίδες κυκλοφορίας. Μόνο από αυτές, οι απώλειες εσόδων προσεγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ το γεγονός ότι 98.500 οχήματα ακινητοποιούνται προφανώς στερεί και άλλα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης βενζίνης για παράδειγμα, χωρίς να υπολογίζονται ευρύτερα οι επιπτώσεις στην ύφεση από το γεγονός ότι ο περιορισμός της κατανάλωσης βενζίνης μειώνει τον τζίρο των βενζινάδικων και τη φοροδοτική ικανότητα του βενζινοπώλη ή από το γεγονός ότι περιορίζεται η δουλειά στα συνεργεία αυτοκινήτων.
ΦΠΑ
Ανώμαλη προσγείωση έχουν σημειώσει και τα έσοδα από ΦΠΑ, παρά το γεγονός ότι από το 2010 οι συντελεστές έχουν αυξηθεί δύο φορές με τον θησαυρό να αποδεικνύ- εται άνθρακας ιδίως στην περίπτωση της εστίασης με τη μετάταξη του κλά- δου από το 13% στο 23%. Η πτώση της κατανάλωσης και η διεύρυνση της φοροδιαφυγής την τελευταία τριετία εξουδετέρωσαν τις αυξήσεις των συντελεστών, προσγειώνοντας τα έσοδα από ΦΠΑ από τα 17 δισ. ευρώ το 2011 σε 15,090 δισ. ευρώ το 2012 (αν επιτευχθεί τελικά ο στόχος καθώς στο ενδεκάμηνο οι εισπράξεις ήταν 13,9 δισ. ευρώ) και στα 13,717 δισ. ευρώ (προβλέψεις) το 2013.
newpost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου