Σάββατο 7 Μαΐου 2011

Ο Ιερώνυμος (Geronimo) Κόσμος μας*

του Γιώργου Πήττα


«Αν έμαθα κάτι, είναι πως όταν δεν μπορείς να μπεις και στα παπούτσια του άλλου, τότε αυτά που φοράς, είναι διάτρητα.»

Κάτι τέτοιο σημείωνα τις προάλλες σαν αντίδραση στους καγχασμούς που πλημμύρισαν το ελληνικό διαδίκτυο με αφορμή την απολύτως αυθόρμητη συγκέντρωση χιλιάδων αμερικανών πολιτών τόσο έξω από τον Λευκό Οίκο όσο και στο «σημείο Μηδέν» της Νέας Υόρκης, λίγο μετά την αναγγελία του Αμερικανού Προέδρου αναφορικά με την εκτέλεση του Osama bin Laden.

Το τελευταίο δεκαήμερο το παγκόσμιο σκηνικό βίωσε τρεις αλλεπάλληλες παραστάσεις πλανητικής δυναμικής, σε ελάχιστο χρόνο.

Και οι τρεις, με διαφορετικό τρόπο, επενέργησαν στο θυμικό του μέσου πολίτη , ο οποίος ασφαλώς δεν είναι ένα πράγμα, αλλά υποδιαιρείται σε πολλές επί μέρους ομάδες, σε επιμέρους «κοινά-στόχος», target groups όπως λέγονται στον χώρο της Επικοινωνίας.


Όταν μία Μάρκα στοχεύει περίπου στους πάντες, είτε εκτοξεύει μηνύματα που επιδιώκουν τον συγκερασμό όλων , είτε η «καμπάνια» έχει πολλά επεισόδια ώστε το κάθε ένα από αυτά κατά κάποιο τρόπο, να στοχεύει στην καρδιά και το νου των επιμέρους ομάδων.

Στην περίπτωση μας, η Μάρκα, το Brand, είναι η Παγκοσμιότητα, ή αν το προτιμάτε, η Παγκοσμιοποίηση ως τελειωμένη Πραγματικότητα, ήτοι Globality.

Σε μία εποχή πρωτοφανούς ανασφάλειας σε επίσης πρωτοφανή κλίμακα, για λόγους που νομίζω όλοι καταλαβαίνουμε, το Brand Globality επικοινώνησε με τρία «σποτάκια» υπερπαραγωγές:
1. Ο Βασιλικός γάμος στη Μεγάλη Βρετανία
( απίστευτα ποσοστά τηλεθέασης)
2. Η Οσιοποίηση του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄
( απίστευτα ποσοστά τηλεθέασης)
3. Η εκτέλεση του Osama bin Laden, το τηλεοπτικό διάγγελμα του Αμερικανού Προέδρου, καθώς και η επίσκεψή του την Πέμπτη στο Ground Zero
( απίστευτα ποσοστά τηλεθέασης)

Ο λόγος που ανέφερα τα παπούτσια στην αρχή του άρθρου, είναι γιατί οι πλείστες προσεγγίσεις που διάβασα, πετυχαίνουν εξαιρετικές επιδόσεις ανοησίας και άγνοιας –κατά τη γνώμη μου- αγνοώντας επιδεικτικά τις ιδιαιτερότητες των Άλλων και επαναλαμβάνουν ακόμα και από την Αριστερά, την «αλά γκρέκα» ερμηνεία ολάκερου του σύμπαντος.

Ας τα δούμε ένα προς ένα:

Globality -Καμπάνια 1η «Βασιλικός Γάμος»:

Στη Βρετανία, είτε μας αρέσει είτε όχι, η Μοναρχία έχει όχι μόνο μακρά ιστορική παράδοση απόλυτα συνδεδεμένη με την εξέλιξη του Βρετανικού έθνους, αλλά επιπλέον, οι περισσότερες Βασίλισσες και Βασιλείς έπαιξαν πολύ καλά τον Θεσμικό τους ρόλο ως απόλυτα συνεκτικοί κρίκοι και θεματοφύλακες της «Ιστορικής και Πολιτισμικής Συνέχειας».

Εύκολα το διαπιστώνει κάποιος αυτό και με ψυχαγωγικό τρόπο μάλιστα, αν απλά κάτσει να δει τις δύο ταινίες που γυρίστηκαν για την Ελισάβετ (Elizabeth & Elizabeth The Golden Age) και το πολύ πρόσφατο Ο Λόγος του Βασιλιά ( The King’s Speech).

Είναι, έτσι και αλλιώς τρία κινηματογραφικά αριστουργήματα με κορυφαίες επιδόσεις σε όλα τα επίπεδα. Το πιο σημαντικό από όλα, είναι η εξαιρετική ιστορική ακρίβεια, που βοηθά τον μη Βρετανό σκεπτόμενο και ενεργό θεατή τους να κατανοήσει σε βάθος (και ενδεχομένως να σεβαστεί) μία διαφορετική κουλτούρα.

Ο Βασιλικός Γάμος, για ένα μεγάλο μέρος της Βρετανικής Κοινωνίας,(74% περίπου θετική απήχηση σε πρόσφατη μέτρηση) ήταν ένα συγκινησιακό ψυχικό βάλσαμο, ένα παραμύθι που πρόσκαιρα έφερε το «μία φορά κι έναν καιρό ένα απλό κορίτσι παντρεύτηκε τον πρίγκιπα» και, ταυτόχρονα μία «μεγαλοπρεπής» δήλωση Εθνικής Αξιοπρέπειας, Παρουσίας Θεσμών και Αρχών σε μία περίοδο που η Πολιτική και οι Πολιτικοί έχουν αφήσει τον κόσμο πεινασμένο, ανασφαλή, αλλά και άφωνο με την πρωτοφανή ληστεία που κατά συρροή διαπράττουν σε βάρος της Κοινωνίας και των Πολιτών.

Globality -Καμπάνια 2η « Η Οσιοποίηση του Ιωάννη Παύλου Β΄»:

Μπορεί εμείς να ζούμε στον μικρόκοσμο μας κάπου στις εσχατιές της Αυτοκρατορίας νομίζοντας επίμονα πως είμαστε το επίκεντρο και οι εκλεκτοί της Δημιουργίας, αλλά, «εκεί έξω» υπάρχουν Ένα Δισεκατομμύριο Διακόσια Εκατομμύρια Καθολικοί. Είναι μακράν, η μεγαλύτερη χριστιανική εκκλησία, με τεράστια επιρροή. Πάνω από 1.000.000 Καθολικών, συγκεντρώθηκαν στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου για το τελετουργικό. Οι ζωντανές καλύψεις ήταν συνεχείς και έκαναν «τρελά νούμερα». Στον αντίλαλο της τεράστιας και συνεχιζόμενης αναταραχής στη Λιβύη, τη Συρία και τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής οι απόγονοι των Σταυροφόρων κάνουν προς πάσα κατεύθυνση αισθητή την ισχύ τους. Κουμπώνουν επικοινωνιακά το μήνυμα τους με εκείνο του Βασιλικού Γάμου και προσθέτουν ένα ακόμη ισχυρό στρώμα (layer) εντυπώσεων. 

Globality -Καμπάνια 3η « Η εκτέλεση bin Laden»:

Προσωπικά, δεν δίνω δεκάρα τσακιστή για το αν ήταν «νόμιμη» ή «παράνομη» η εκτέλεση του. Υποθέτω, και τα θύματα του. Εκπροσωπούσε (και υπάρχουν πολλοί ακόμα σαν αυτόν) έναν κόσμο σκοτεινό, γεμάτο μισογυνισμό και απόλυτο μίσος για οτιδήποτε δεν «εγκρίνει».

Έρχεται από μία «κουλτούρα» που θανατώνει με λιθοβολισμό γυναίκες και ομοφυλόφιλους, πετσοκόβει κεφάλια δυτικών ομήρων που συχνότατα είναι δημοσιογράφοι, φωτογράφοι, μέλη ειρηνευτικών αποστολών κλπ.

Όσα εκπροσωπούσε, με εξοργίζουν, δηλητηριάζουν την πραγματικότητα μου, όσα προβλήματα και αν αυτή έχει. Είναι όμως, μια πραγματικότητα που με αφορά.

Πέρα όμως από αυτά, η τελευταία καμπάνια, είναι αυτή που έδεσε για τα καλά τη σάλτσα.

Ο bin Laden ταυτισμένος πλήρως όχι μόνο με τις επιθέσεις στους Δίδυμους Πύργους το Λονδίνο και τη Μαδρίτη, αλλά με πάμπολλες ανάλογες ενέργειες που έχουν στοιχήσει χιλιάδες ζωές σε περιοχές εκτός ζωνών πολεμικών επιχειρήσεων, πρόσφερε με το τέλος του ανακούφιση σε χιλιάδες επί χιλιάδων συγγενείς και φίλους των θυμάτων του.

Για μένα, εύλογα.

Έτσι, σε παγκόσμια τηλεθέαση, ήρθε το τρίτο μέρος της Καμπάνιας, και μάλιστα από την ίδια πλέον την πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας για να πει «yes we can» σε όλον τον πλανήτη.

Είναι μία συνολική καμπάνια που ξεκινά στην 11η Σεπτεμβρίου και που βήμα το βήμα μετατοπίζει τον κόσμο προς τους όρους της Παγκόσμιας Διακυβέρνησης.

Η οποία, διακινδυνεύω να προβλέψω, πως όποτε γίνει «Ιερώνυμος Θεσμός» θα γίνει δεκτή με ανακούφιση από τις πλειοψηφίες.

Ας προσθέσουμε σε αυτό το σημείο μόνο τα πολύ πρόσφατα γεγονότα που ένωσαν το θυμικό των ανθρώπων στον Πλανήτη. Θα αναφέρω μόνο δύο:

Την Αίγυπτο από τη μια και την Ιαπωνία από την άλλη. Τα «layers» που λέγαμε πιο πάνω, διαδέχονται το ένα το άλλο με ταχύτητες που αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, δημιουργώντας την απαραίτητη καινούργια μνήμη που θα υποδεχτεί «έτοιμη» το επόμενο στάδιο.

Είτε τα τρία μέρη της Καμπάνιας σκηνοθετήθηκαν είτε όχι, το δια ταύτα στην ιστορία, είναι το ίδιο, και το ενδιαφέρον, είναι ακόμα μεγαλύτερο αν τα δει κανείς ως Ιστορία, μακριά από τις αχαλίνωτες μπουρδολογίες των Θεωριών Συνομωσίας.

Κλείνω, θυμίζοντας συμβολικά πως το απόλυτα πρώτο παγκόσμιο τηλεοπτικό γεγονός, ήταν η σε 26 χώρες και με 400.000.000 τηλεθεατές μετάδοση του All you need is Love των Beatles στις 26 Ιουνίου του 1967. Έγινε στην ειδική εκπομπή «Our World» (το σπέρμα του Globality) και είχαν λάβει μέρος μεταξύ άλλων η Μαρία Κάλλας ο Pablo Picasso, ο Eric Clapton, o Graham Nash και οι Rolling Stones.

Να ελπίζω πως ο κύκλος θα ολοκληρωθεί κάποτε με το πνεύμα που άνοιξε έχοντας ξεράσει στο μεταξύ τα καρκινώματα που τον κακοφορμίζουν;

Δικαιώνοντας ίσως, το πνεύμα του Underground της δεκαετίας του 60 όπως το πυκνώνει ο Louis Racionero στο βιβλίο του με τίτλο «οι φιλοσοφίες του underground».

Καθώς η διάρκεια της ανθρώπινης ζωής είναι ένα τίποτα μπροστά στους ρυθμούς της Ιστορίας, νομίζω που ούτε εμείς, ούτε τα παιδιά των παιδιών μας θα δουν τις απαντήσεις.

Το αντίδοτο όμως στους εφιάλτες, είναι τα όνειρα. Αυτά που κάνουμε ξύπνιοι και μπορούμε να δουλέψουμε για να τα σπρώξουμε λιγάκι προς την πραγματικότητα.

* Ιερώνυμος- Geronimo- το κωδικό όνομα που έδωσαν οι αμερικανοί στον bin Laden και για το οποίο, δικαίως ο Σύνδεσμος των Ινδιάνων Apache διαμαρτυρήθηκε εντονότατα.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: