Ατμήλατος συρμός στη γέφυρα του Θορικού. Πηγή : http://www.sfs.gr/ |
Ποιοι άραγε και γιατί το άφησαν να ρημάξει;
Είτε αρέσει σε μερικούς είτε όχι, είναι στοιχείο ιστορίας της πόλης μας ( τι λέω τώρα, ε; )
2. Η παύση λειτουργίας της γραμμής Λαυρίου έγινε κατόπιν εκβιασμού του υπουργείου Συγκοινωνιών κατά των ( ιδιωτικών ) Σ.Π.Α.Π. (σιδηροδρόμων Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου ) ότι "ή κλείνετε τον Λαυρεωτικό, του οποίου έχετε την εκμετάλλευση ή δεν σας εγκρίνω τα έργα συντηρήσεων που θέλετε να κάνετε στο κυρίως δίκτυο Πελοποννήσου" και οι Σ.Π.Α.Π. αναγκάστηκαν να προτιμήσουν το μικρότερο κακό.
Θρυλείται μάλιστα ότι της σχετικής ενέργειας του τότε υπουργού Συγκοινωνιών προηγήθηκε δωροδοκία από τους λεωφορειούχους των Μεσογείων με μια χρυσή λίρα έκαστος (δηλ. ο τότε υπουργός ενθυλάκωσε ν χρυσές λίρες, όπου ν το πλήθος των λεωφορειούχων των Μεσογείων τότε, αν φυσικά τα θρυλούμενα είναι αληθή) .
3. Προκειμένου να χρυσωθεί το χάπι, επιβλήθηκε εισφορά υπέρ των ΣΠΑΠ, ως αναπλήρωση των διαφυγόντων εσόδων τους από τον Λαυρεωτικό, σε βάρος των λεωφορειούχων. Την υποχρέωσή τους δεν την τηρούσαν και τόσο ... φανατικά και όταν το 1962 με τα έργα της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης κόπηκε η γραμμή Λαυρίου στη Νέα Φιλαδέλφεια, κόπηκε και η καταβολή της εισφοράς αυτής.
4. Το αίτημα των ιδιωτικών Ε.Η.Σ. ( προγόνου των Η.Σ.Α.Π. ), υπό τον τραπεζίτη Στρατή Ανδρεάδη, να επαναλειτουργήσει την γραμμή Λαυρίου δεν εξετάσθηκε καν, κατά πώς φαίνεται. Μάλιστα, για να είναι βέβαιο ότι η γραμμή δεν θα ξανανοίξει, η ζώνη εκατέρωθέν της περιήλθε στην κυριότητα του Υπουργείου Οικονομικών και της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (Κ.Ε.Δ. ). Όταν λοιπόν ιδρύθηκε ο Ο.Σ.Ε. το 1970, ως διάδοχο σχήμα των ( δημοσίων ) Σ.Ε.Κ. (σιδηροδρόμων Ελληνικού κράτους ), οι οποίοι είχαν εν τω μεταξύ απορροφήσει τους Σ.Π.Α.Π. δεν απέκτησε κανένα δικαίωμα επί της γραμμής Λαυρίου, των σταθμών, κτιρίων κλπ εγκαταστάσεων και της εκατέρωθεν ζώνης. Απόδειξη αυτού και το γεγονός ότι το αίτημα για μουσειακή επαναλειτουργία της γραμμής στους δήμους Μαρκοπούλου, Καλυβίων και Κερατέας το 2003, εξετάσθηκε από την Κ.Ε.Δ. και όχι τον Ο.Σ.Ε.
5. Πέραν της ανακατασκευής των σταθμών Μαρκοπούλου και Κερατέας (εξωτερικά μόνο), την ανακαίνιση των γραμμών μεταξύ Καλυβίων - Κουβαρά και εντός της Κερατέας και την τοποθέτηση, ως στατικού εκθέματος, ενός ατμήλατου τραίνου στο σταθμό Μαρκοπούλου, το παραπάνω έργο δεν είχε συνέχεια, δυστυχώς.
Ώστε ας μην φοβόμαστε ότι η πλατεία του Γέρακα θα καταποντιστεί στην καταβόθρα των ( τεχνητών, παρομοίως με της "Ολυμπιακής" ) ελλειμμάτων του Ο.Σ.Ε. Όμως καταδεικνύει για άλλη μια φορά ότι η πόλη μας μένει εκτός συγκοινωνιακού σχεδιασμού. Όταν έχει αποφασιστεί η προέκταση του προαστιακού ως το Λαύριο, ενώ η γραμμή μετρό προς Ραφήνα είναι, προς το παρόν, γραμμή στο χάρτη και μόνο, είναι κρίμα και άδικο η πλατεία του Γέρακα να είναι κόμβος ατυχημάτων και μποτιλιαρίσματος. Στοιχειώδης πρόβλεψη θα επέβαλε απομάκρυνση της βαριάς κυκλοφορίας και γιατί όχι και πεζοδρόμησή της για να υποδεχθεί τους επιβάτες του μετρό όποτε αυτό έρθει στην πόλη μας, με ταυτόχρονη ανάδειξη του αναπαλαιωμένου κτιρίου του σταθμού του Λαυρεωτικού σιδηροδρόμου.
Τι λέω τώρα, ε;
Μεταξάς Ιωάννης, Γενικός Ιατρός, Ιτιάς 9β - Γέρακας
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου