Βολοδέρνει
στην Κίτρινη Θάλασσα πάνω από έναν μήνα και χωρίς να το θέλει έγινε σύμβολο του
τι μπορεί να πάθει κάποιος από τους εμπορικούς πολέμους. Ο λόγος για το μήκους 223
μέτρων φορτηγό πλοίο Peak Pegasus που ξεκίνησε το ταξίδι του στις 8 Ιουνίου από
το Σιάτλ μεταφέροντας 70.000 τόνους αμερικανικής σόγιας στην Κίνα και δύο και
πλέον μήνες μετά δεν έχει πιάσει ακόμη λιμάνι.
Το πλοίο που ανήκει στην JP Morgan Asset Management ήταν προγραμματισμένο να ξεφορτώσει το φορτίο του, αξίας μεγαλύτερης των 20 εκατομμυρίων, στo λιμάνι Νταλιάν της Βόρειας Κίνας στις 6 Ιουλίου.
12.000 $ τη
μέρα
Το πλοίο που ανήκει στην JP Morgan Asset Management ήταν προγραμματισμένο να ξεφορτώσει το φορτίο του, αξίας μεγαλύτερης των 20 εκατομμυρίων, στo λιμάνι Νταλιάν της Βόρειας Κίνας στις 6 Ιουλίου.
Λίγο δηλαδή μετά την
επιβολή του πρώτου γύρου δασμών από τις ΗΠΑ σε κινεζικές εισαγωγές 34 δισ.
δολαρίων και πιο συγκεκριμένα την ημέρα που η Κίνα έθετε σε εφαρμογή τα δικά
της αντίμετρα, με δασμούς σε βάρος εισαγόμενων αμερικανικών προϊόντων, μεταξύ
των οποίων και η σόγια.
Το Peak Pegasus επιδόθηκε
σε αγώνα δρόμου προκειμένου να φτάσει στο Νταλιάν έγκαιρα έτσι ώστε να προλάβει
να ξεφορτώσει και να εκτελωνίσει το φορτίο του πριν ξεκινήσει η επιβολή των
κινεζικών δασμών.
Το τίμημα δεν ήταν
ευκαταφρόνητο. Ο ιδιοκτήτης του εμπορεύματος, η ολλανδική εμπορική εταιρεία
Louis Dreyfus, θα γλίτωνε δασμούς 6 εκατ. δολαρίων αν το με σημαία Λιβερίας
φορτηγό πλοίο κατάφερνε να φτάσει το μεσημέρι της Παρασκευής 6 Ιουλίου.
Ο αγώνας αυτός στη διάρκειά
του έγινε εκείνες τις ημέρες ένα από τα πιο αγαπητά θέματα των χρηστών του
κινεζικού μέσου δικτύωσης Weibo (κάτι ανάλογο με το Twitter), ξεπερνώντας σε
σχόλια τα κουτσομπολιά της κινεζικής showbiz, τον κλιμακούμενο εμπορικό πόλεμο
του Πεκίνου με την Ουάσινγκτον, ακόμη και το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου.
Αρκετοί Κινεζοι
παρακολουθούσαν τη ρότα του από τα ιντερνετικά συστήματα ανίχνευσης της θέσης
των πλοίων και σχολίαζαν ανάλογα.
Η πλάκα των Κινέζων και οι
ατάκες για ένα πλοίο γεμάτο με αμερικανική σόγια που έτρεχε για να γλιτώσει
τους δασμούς τους... γκρέμισε φούρνους στο Weibo.
Και τι δεν έγραψαν. Από το
κλασικό «Go ship, go!» (σε ελεύθερη μετάφραση «εμπρός), καλό μου καράβι,
εμπρός» έως το «φτωχή μικρή μου σόγια, προσπάθησε να γίνεις φασόλι που δεν
είναι στη λίστα των δασμών».
Αλλοι πάλι ανησύχησαν μήπως
η σόγια πάθει... ναυτία τόσες μέρες στη θάλασσα, ενώ κάποιοι άλλοι πρότειναν να
τη συνοδεύσουν σε ένα... ρομαντικό ταξίδι στην Τουρκία.
12.000 $ τη
μέρα
Τελικά το Peak Pegasus
έχασε την προθεσμία για μερικές ώρες. Εκτοτε κάνει κύκλους στην Κίτρινη Θάλασσα
κοντά στις ακτές της Κίνας μέχρις ότου οι ιδιοκτήτες της σόγιας αποφασίσουν τι
θα κάνουν.
Η Louis Dreyfus πληρώνει
12.000 δολάρια ημερησίως για το ναύλο και αυτό σημαίνει επιπλέον κόστος πάνω
από 400.000 δολάρια έως σήμερα.
Από την πλευρά τους, οι
ειδικοί στις συναλλαγές εμπορευμάτων θεωρούν ότι η διατήρηση της σόγιας στη
θάλασσα, ενδεχομένως και για μήνες, μπορεί να είναι μια ορθολογική οικονομικά
απόφαση, δεδομένου του υψηλού ρίσκου αν η απόφαση που ληφθεί από την Dreyfus
είναι λανθασμένη.
Η τιμής της σόγιας στις
αγορές υποχώρησε από την έναρξη του εμπορικού πολέμου καθώς οι εταιρείες του
Κίνας, που είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας στον κόσμο, αναζήτησαν εναλλακτικές
πηγές τροφοδοσίας. Αυτό σημαίνει ότι οι πιθανοί εναλλακτικοί αγοραστές της
σόγιας της Louis Dreyfus από την Ευρώπη ή οπουδήποτε αλλού στον κόσμο θα
απαιτήσουν έκπτωση σε σχέση με αυτό που ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν αρχικά
για το φορτίο.
Από την άλλη πλευρά, το
ξεφόρτωμα της σόγιας στην Κίνα σημαίνει δασμό 25% αυξάνοντας το κόστος πώλησής
της στη χώρα κατά 6 εκατ. δολάρια.
Αν πάλι επιλεχθεί η πώληση
της σόγιας κάπου αλλού στον κόσμο θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το υπερβολικό
ποσό που θα καταβληθεί στον πλοιοκτήτη για την αλλαγή ρότας του πλοίου.
Ενας ακόμη παράγοντας που
περιπλέκει την τύχη της σόγιας είναι η αβεβαιότητα όσον αφορά το κατά πόσον η
Κίνα θα καταφέρει να καλύψει τις ανάγκες της με εισαγωγές από τη Βραζιλία.
Η χώρα της Λατινικής
Αμερικής ξεμένει συνήθως από σόγια σε αυτή την περίοδο του έτους.
Αρα δεν μπορεί να είναι η
μοναδική πηγή τροφοδοσίας της Κίνας. Ετσι, κάποιοι ειδικοί εικάζουν ότι το Peak
Pegasus και ένα ακόμη φορτηγό πλοίο φορτωμένο επίσης με σόγια ονόματι Star
Jennifer, το οποίο πλέει και αυτό άσκοπα στον Ειρηνικό, περιμένουν με την
ελπίδα ότι κάποια στιγμή η κινεζική κυβέρνηση μη μπορώντας να καλύψει τις
ανάγκες της θα επιλέξει να επιδοτήσει τους εισαγωγείς σόγιας.
Κάτι τέτοιο θα καθιστούσε
τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ συμφέρουσες ξανά και βέβαια λύνει τις απορίες για τις
γυροβολιές των πλοίων με τη σόγια στο πέλαγος.
.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου