Πέμπτη 23 Αυγούστου 2018

Ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο ήταν...

Παρότι η είσοδος των ηλεκτρονικών καρτών σε μετρό και τρένα συνοδεύτηκε από γκρίνιες και αμέτρητα ρεπορτάζ για ταλαιπωρία ή υποδείξεις από  «εκσυγχρονιστές», τα αποτελέσματα συνιστούν εντυπωσιακή δικαίωση για την έννοια του δημόσιου χαρακτήρα των μαζικών μεταφορών και διάψευση των μύθων και των ιδεολογικών εμμονών για τη διοίκηση των δημόσιων οργανισμών.

Ήδη τα πρώτα στοιχεία του ΟΑΣΑ από την εφαρμογή των ηλεκτρονικών θυρών στο Μετρό και της αλλαγής της εισόδου σε λεωφορεία και τρόλεϋ είναι συντριπτικά: 40.000 περισσότερα εισιτήρια καθημερινά, διπλασιασμός των καρτών, εντυπωσιακή αύξηση εσόδων ενώ ταυτόχρονα παρέχονται καλύτερες εκπτώσεις στους επιβάτες και δωρεάν μετακίνηση σε 190.000 ανέργους και 30.000 ΑΜΕΑ. Χωρίς σκάνδαλα, χωρίς πλαστά εισιτήρια, χωρίς «τζαμπατζήδες» όπως είχαν προεξοφλήσει όσοι έχουν «αλλεργία» στο δημόσιο. 
Ο λόγος που υπηρεσίες κοινής ωφέλειας γίνονται ζημιογόνες δεν είναι ο δημόσιος χαρακτήρας τους αλλά η εσκεμμένη απαξίωσή τους και η κακοδιοίκηση από άσχετους κομματικούς εγκάθετους ή χρυσοπληρωμένα golden boys, που καταλήγουν στο ίδιο αποτέλεσμα. Η συνετή και χρηστή διαχείριση, η χρήση της τεχνολογίας και της... κοινής λογικής, αρκούν για να προσφέρουν υπηρεσίες στο κοινό, να αυξήσουν τα έσοδα, να περιστείλουν τη σπατάλη και να υπηρετήσουν το δημόσιο συμφέρον και την κοινωνική αποστολή καθώς και την προστασία των ευπαθών ομάδων.
 Αντιθέτως, για όλους τους πολιτικούς «υπέρμαχους της αγοράς» ο μονόδρομος είναι η παράδοση σε ιδιώτες των υποδομών, που πλήρωσε ο ελληνικός λαός, ακόμη και δημόσιων αγαθών. Η πράξη απέδειξε ότι στο τέλος της ημέρας οι υπηρεσίες υποβαθμίζονται, τα κόστη περνάνε στο δημόσιο και τα κέρδη στους επιχειρηματίες, που το πρωί «αρμέγουν» το δημόσιο  και το βράδυ βγάζουν λόγους για την ιδιωτική οικονομία.
Υπάρχουν βέβαια και επιτυχημένα παραδείγματα εισόδου ιδιωτικών κεφαλαίων όμως η μέθοδος που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα και στις χώρες που βρέθηκαν σε κρίση και μνημόνια ήταν αποκοικιοκρατική και αποτυχημένη ως προς το δημοσιονομικό της αποτέλεσμα. Αποδείχτηκε πικρά στην πρόσφατη τραγωδία με τη γέφυρα της Γένοβα, όπου δεκάδες άνθρωποι θάφτηκαν κάτω από τα συντρίμμια της ιδιωτικής διαχείρισης μιας δημόσιας υποδομής.
tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: