Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2010

Φέτος το κουδούνι χτυπάει πριν ανοίξουν τα σχολεία

Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ

Με την ψυχή στο στόμα προετοιμάζονται τα σχολεία σ' ολόκληρη τη χώρα να υποδεχθούν περίπου 1.486.264 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η ομαλή λειτουργία των σχολείων είναι το μεγάλο στοίχημα φέτος, τόσο για το υπουργείο Παιδείας όσο και για τους εκπαιδευτικούς, καθώς η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει με τους χειρότερους οιωνούς.

Οι αθρόες συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών και οι μειωμένοι διορισμοί θα αφήσουν πολλά παιδιά χωρίς δασκάλους και καθηγητές

Πρώτη φορά, από τη μεταπολίτευση και μετά, υπάρχει τέτοια κατάσταση κατά τη δήλωση της υπουργού Παιδείας, Α. Διαμαντοπούλου. Η ίδια χαμήλωσε τον πήχη των προσδοκιών μ' αυτόν τον τρόπο, αφού και το ελάχιστο να επιτευχθεί θα το θεωρήσει κατόρθωμα.

*Οι λιγότεροι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών όλων των εποχών είναι βέβαιο ότι θα αφήσουν το ανεξίτηλο σημάδι τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μόλις τους μισούς μόνιμους διορισμούς από πέρυσι, δηλαδή 1.425 στην πρωτοβάθμια και άλλους τόσους στη δευτεροβάθμια, έκανε φέτος το υπουργείο Παιδείας, το οποίο όμως πανηγυρίζει για την επιστροφή περίπου 5.000 αποσπασμένων σε γραφεία και υπηρεσίες. Μια επιστροφή που αποτυπώνεται και στο δυναμικό του ίδιου του υπουργείου, που ήδη μετράει ελλείψεις περίπου 300 δικών του υπαλλήλων.

Το ασφαλιστικό δημιούργησε 8.000 κενά στα δημοτικά
Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), φέτος το ασφαλιστικό «έδιωξε» από τα σχολεία 3.930 εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας. Μέχρι πριν από λίγες μέρες, η ΔΟΕ υπολόγιζε σε 8.000 τα αναμενόμενα κενά.

Το υπουργείο Παιδείας έσπευσε όμως να ανακοινώσει ότι έχουν εγκριθεί από το οικονομικό επιτελείο οι προσλήψεις 15.500 αναπληρωτών και 10.800 ωρομισθίων, με τους οποίους φιλοδοξεί να καλύψει όλες τις ανάγκες σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. «Και σ' αυτή την περίπτωση», λένε οι εκπαιδευτικοί, «δεν είναι βέβαιο ότι θα εξομαλυνθεί η λειτουργία των σχολείων παντού, διότι οι προσλήψεις αναπληρωτών δεν πρόκειται να γίνουν από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας, αλλά σταδιακά θα τοποθετούνται όπου υπάρχουν οι μεγαλύτερες ανάγκες, διότι έτσι εξοικονομούνται χρήματα για το Δημόσιο, ενώ την ίδια ώρα μπορεί να χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες».

Λίγες μέρες, όμως, πριν από την έναρξη των μαθημάτων στις 13 Σεπτεμβρίου, δεν μπορεί να υπολογιστεί ο αριθμός των δασκάλων που θα πάρει εκπαιδευτικές, αναρρωτικές κ.λπ. άδειες και δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητος, συγκριτικά με άλλα χρόνια.

Πολλοί εκπαιδευτικοί θα κάνουν αγώνα δρόμου για να προλάβουν να διδάξουν τα παιδιά. Κι αυτό επειδή υπάρχουν πληροφορίες για περίπου 2.500 καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ειδικότητες (ξένες γλώσσες, πληροφορική, καλλιτεχνικά), που θα κληθούν είτε να μετακινηθούν με πλήρες ωράριο σε δημοτικά σχολεία, είτε να διδάσκουν συγχρόνως σε δημοτικά αλλά και σε γυμνάσια-λύκεια.

Επιστροφή αποσπασμένων
Πολλά λέγονται για τους πρώην αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, που δεν έχουν την απαιτούμενη εκπαιδευτική πείρα, μια και έχουν απομακρυνθεί από την πρακτική της εκπαίδευσης. Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας πρόκειται να ξεκινήσει μεγάλο επιμορφωτικό πρόγραμμα, που υπολογίζεται περίπου στα 155 εκατ. ευρώ και αφορά 150.000 εκπαιδευτικούς. Το πρόγραμμα-μαμούθ αναμένεται να αρχίσει τον Δεκέμβριο και να ολοκληρωθεί σε φάσεις μέχρι το 2013.

Να σημειωθεί επίσης ότι και φέτος το υπουργείο Παιδείας άναψε το πράσινο φως στα ιδιωτικά σχολεία να προσλαμβάνουν στα δημοτικά συνταξιούχους δασκάλους του Δημοσίου, πτυχιούχους παιδαγωγικών τμημάτων, ενεργοποιώντας έτσι παλαιότερη εγκύκλιο του πρώην υπουργού Παιδείας Ευρ. Στυλιανίδη.

Σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, επιβεβαιώνεται η ανορθολογική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, αφού πέρυσι υπηρετούσαν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση 77.756 εκπαιδευτικοί και στη δευτεροβάθμια 88.455, (σαφώς μεγαλύτεροι αριθμοί από το 2008) και παρ' όλα αυτά παρατηρήθηκαν μεγάλα κενά στα σχολεία.

Τη χρονιά που ξεκινάει, όμως, οι μαθητές των δημοτικών σχολείων θα έχουν μειωμένη ύλη. Η περικοπή αφορά τη διδακτέα ύλη των μαθηματικών, της φυσικής και της γεωγραφίας στις τάξεις Ε' και ΣΤ' Δημοτικού. Οι περικοπές κρίθηκαν αναγκαίες, επειδή τα κεφάλαια που αφαιρούνται ήταν δυσνόητα, επουσιώδη και συχνά επαναλαμβάνονταν σε άλλες τάξεις.

Το πείραμα των 800 ολοήμερων
Φέτος, που η σκιά του ΔΝΤ πλανάται πάνω από τη χώρα, θα εφαρμοστεί και ένα από τα πιο φιλόδοξα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας.

Αφορά στα 800 ολοήμερα σχολεία, το πρόγραμμα των οποίων βαφτίστηκε πιλοτικό, έστω και αν αφορά μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων. Σ' αυτά τα σχολεία θα δοκιμαστούν οι αντοχές παιδιών 6 και 7 ετών σε πολύωρη διδασκαλία, αφού θα παραμένουν στο σχολείο υποχρεωτικά ένα πλήρες επτάωρο.

Οπως είπε στην «Κ.Ε.» ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Κλήμης Ναυρίδης, «το υποχρεωτικό πρόγραμμα» θα αρχίζει στις 8.10 και θα λήγει στις 14.00 για όλες τις τάξεις. Αυξάνεται κατά μία ώρα το μάθημα της γλώσσας στην Α' και τη Β' τάξεις. Η επιπλέον ώρα θα διατίθεται για ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. Επίσης αυξάνεται κατά μία ώρα το μάθημα των μαθηματικών στις Α' και Β' τάξη. Το μάθημα της θεατρικής αγωγής θα διδάσκεται μία ώρα σε κάθε τάξη από εκπαιδευτικό του αντίστοιχου κλάδου και εισάγεται ως υποχρεωτικό διδακτικό αντικείμενο του ωρολογίου προγράμματος.

Επίσης οι ώρες του μαθήματος της φυσικής αγωγής αυξάνονται κατά δύο για τις Α', Β', Γ' και Δ' τάξεις. Προστίθεται το μάθημα των αγγλικών στις Α' και Β' τάξεις για δύο ώρες και αυξάνεται κατά μία ώρα για τις υπόλοιπες. Προστίθεται το μάθημα της τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών για δύο ώρες εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις. Στη λεγόμενη Ευέλικτη Ζώνη περιλαμβάνονται ωριαία μαθήματα σε θέματα αγωγής υγείας (Α' τάξη), διατροφικών συνηθειών (Β' τάξη), κυκλοφοριακής αγωγής (Γ' τάξη) και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης (Δ' τάξη).

Τα γνωστικά αντικείμενα που θα διδάσκονται στο ολοήμερο πρόγραμμα θα ορίζονται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων ύστερα από εισήγηση του διευθυντή της σχολικής μονάδας, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τις δυνατότητες και τις ανάγκες του σχολείου (ενδιαφέροντα μαθητών, μαθησιακό επίπεδο, προτιμήσεις γονέων, υλικοτεχνική υποδομή, πλεονάζουσες ώρες). Οι γονείς μπορεί να προτείνουν μέχρι δύο γνωστικά αντικείμενα.

Η απογευματινή ζώνη θα περιλαμβάνει αθλητισμό, θεατρική αγωγή, τεχνολογία, αγγλικά, μουσική, δεύτερη ξένη γλώσσα, εικαστικά και δραστηριότητες πολιτιστικών συλλόγων. Πάντως, το ολοήμερο πρόγραμμα θα λήγει στις 16.15, αλλά οι μαθητές θα μπορούν να αποχωρούν και από 15.30 έως 15.40, εφόσον έχει κατατεθεί υπεύθυνη δήλωση των γονέων στη σχολική μονάδα.

Οι ελλείψεις θα φανούν μέσα στην τάξη
Τα κενά ανά ειδικότητα σε γυμνάσια - λύκεια προβληματίζουν το υπουργείο

Περισσότερο περίπλοκα θα είναι τα προβλήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου υπάρχουν δεκάδες ειδικότητες, διαφορετικοί τύποι σχολείων (γενικά, τεχνικά λύκεια κ.λπ.), ενώ λειτουργεί και η πρόσθετη διδακτική στήριξη, ένα είδος φροντιστηρίου μέσα στα σχολεία.

Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, φέτος υπολογίζονται σε 7.500 οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης και, με βάση τους 1.425 κανονικούς διορισμούς, τα αναμενόμενα κενά υπολογίζονται μεταξύ 11.000 και 12.000.
Η πρόσληψη των αναπληρωτών, επισημαίνουν οι καθηγητές, δεν λύνει το πρόβλημα, διότι αυτοί δεν θα διατεθούν από την πρώτη ημέρα λειτουργίας των σχολείων.
Αν τοποθετούνταν από την αρχή οι αναπληρωτές, θα ήταν μια μεγάλη διευκόλυνση για τη λειτουργία γυμνασίων και λυκείων.

Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι η επιστροφή των αποσπασμένων δεν θα εξαλείψει το πρόβλημα, αφού δεν μπορεί να αντικατασταθεί, για παράδειγμα, ένας φιλόλογος με έναν γυμναστή ή ένας καθηγητής γαλλικής μ' έναν τεχνολόγο. Το πρόβλημα των ελλείψεων θα φανεί με τη συγκρότηση τμημάτων, όπως λένε οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι καλούν τους γονείς να συνεργαστούν μαζί τους και να αποτρέψουν τη δημιουργία τμημάτων με πάνω από 25 με 27 μαθητές, κάνοντας παρεμβάσεις στις σχολικές μονάδες, ώστε να μοιράζονται τα παιδιά στα τμήματα και να μη διαταράσσεται η μαθησιακή πρακτική. Συγχρόνως -προσθέτουν- πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το κύμα μαθητών που εγκαταλείπει τα ιδιωτικά σχολεία για τα δημόσια, λόγω της κρίσης.

Ενα άλλο μεγάλο πρόβλημα θα είναι η κάλυψη των λειτουργικών αναγκών (θέρμανση, συντήρηση, γραφική ύλη κ.λπ.) καθώς και αυτό το κονδύλι είναι μειωμένο για τη νέα χρονιά.

Ομως το μεγάλο ζήτημα θα είναι η λειτουργία της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ), που δεν αρχίζει αμέσως και μέχρι τώρα φαίνεται να μην έχει αποδώσει καρπούς.
Τα προηγούμενα χρόνια υπήρξαν σχολεία όπου, ενώ ξεκινούσαν δεκάδες μαθητές να παρακολουθούν την ΠΔΣ, κατέληγε να μείνουν δύο ή τρεις.

Αυτό οφείλεται -λένε οι εκπαιδευτικοί- στο γεγονός ότι ποτέ δεν άρχιζε από τον πρώτο μήνα, τα σχολεία δεν μπορούσαν να καθορίσουν τα τμήματα, τους αριθμούς μαθητών και καθηγητών ανά τάξη, με αποτέλεσμα τα περισσότερα παιδιά να καταλήγουν στα φροντιστήρια.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι μέχρι και σήμερα οι εκπαιδευτικοί που δίδαξαν στην ΠΔΣ πέρυσι είναι ακόμη απλήρωτοι.

Η ωριαία αποζημίωσή τους -να σημειωθεί- είναι περίπου 10 ευρώ μεικτά. Φέτος, τέλος, έχει ανακοινωθεί περικοπή της διδακτέας ύλης στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ενώ, με εγκύκλιό του, το υπουργείο ζητεί από τους διευθυντές γυμνασίων-λυκείων, να αποφεύγουν οι εκπαιδευτικοί να βάζουν στους μαθητές τεστ σε περισσότερα του ενός μαθήματα την ίδια ημέρα και να μην ξεπερνούν τα τρία την εβδομάδα.

«Οι εκπαιδευτικοί να περιμένουν τους μαθητές και όχι το αντίθετο»

Η «Κ.Ε.» έθεσε υπ' όψιν της υφυπουργού Παιδείας Εύης Χριστοφιλοπούλου τα προβλήματα με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών που αναμένονται με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς κι εκείνη απάντησε:

«Φέτος στο υπουργείο Παιδείας επιχειρούμε μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες, προσπαθώντας να υλοποιήσουμε το αυτονόητο, που με δύο εξαιρέσεις δεν καταφέραμε ποτέ στη χώρα: Οι εκπαιδευτικοί να περιμένουν τους μαθητές στην τάξη και όχι το αντίστροφο. Από την περσινή σχολική χρόνια είχαμε εκτιμήσει εγκαίρως τις διαφαινόμενες δυσκολίες -πολλαπλάσιες συνταξιοδοτήσεις, λιγότεροι διορισμοί- που θα παρουσίαζε ο φετινός Σεπτέμβριος.

»Ορθολογικοποιήσαμε τον τρόπο αποσπάσεων. Ηδη επέστρεψαν σχεδόν 5.000 εκπαιδευτικοί από τις διοικητικές υπηρεσίες σε μάχιμες θέσεις στα σχολειά, ενώ η δεύτερη φάση των αποσπάσεων κατανέμει με τρόπο λειτουργικό το εκπαιδευτικό δυναμικό από σχολείο σε σχολείο, ώστε να πάψει επιτέλους το φαινόμενο των υπεραριθμιών. Αλλα και οι αναπληρώσεις γίνονται με συστηματικό τρόπο, συνολικά και όχι αποσπασματικά. Δρομολογήσαμε 3.000 αναπληρώσεις μόνο σε πραγματικά κενά.

»Παράλληλα όμως με την προσπάθεια για την κάλυψη των κενών και την ομαλή λειτουργία της σχολικής χρονιάς, δρομολογούνται φέτος και οι πρώτες δραστηριότητες του υπουργείου Παιδείας. Τα 800 ολοήμερα δημόσια σχολεία με ενιαίο πρόγραμμα, η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, η επιμόρφωση του εκπαιδευτικού δυναμικού. Θέσαμε στον πυρήνα των δράσεών μας τις ανάγκες της τάξης και με γνώμονα αυτό προωθούμε τις μεγάλες αλλαγές. Για ένα σύγχρονο, ελκυστικό και αποδοτικό εκπαιδευτικό σύστημα που υπηρετεί τα παιδιά μας».

Πηγή : http://www.enet.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: