«Δύσκολα νερά» για την ελληνική
ναυτιλία προβλέπει
το BBC,στον απόηχο της «επιστροφής»
των κυρώσεων των ΗΠΑ στο Ιράν, μια σειρά εκ των οποίων τέθηκε πρόσφατα σε ισχύ. «Είναι
λίγες οι χώρες έξω από το Ιράν που θα επηρεαστούν περισσότερο από την κίνηση
από την Ελλάδα» σημειώνεται σχετικά:
Όπως αναφέρεται, ο ελληνόκτητος εμπορικός
στόλος- ο μεγαλύτερος στον κόσμο από πλευράς tonnage-
είναι ο μεγαλύτερος μεταφορέας ιρανικού πετρελαίου.
huffingtonpost.gr
«Από
τα 217 τάνκερ που μετέφεραν ιρανικό αργό τους πρώτους έξι μήνες του έτους, 81,
ή 37%, ήταν ελληνόκτητα. Αμέσως μετά ερχόταν η Εθνική Ιρανική Εταιρεία
Δεξαμενοπλοίων, με 51 πλοία, και ακολουθούσαν η Δανία, η Κίνα και η Ιαπωνία».
Υπενθυμίζεται
πως η Ελλάδα είναι μια από τις οκτώ χώρες που εξαιρέθηκαν προσωρινά από τις
κυρώσεις (οι άλλες ήταν η Κίνα, η Ινδία, η Ιταλία, η Ιαπωνία, η Τουρκία, η
Νότια Κορέα και η Ταϊβάν), ωστόσο ο Λευκός Οίκος τόνισε πως η προμήθεια
ιρανικού πετρελαίου θα έπρεπε να αρχίσει να ελαττώνεται προσβλέποντας στον
εκμηδενισμό της- και αυτό αναμένεται να έχει δυσμενείς επιπτώσεις για τα
ελληνικά δεξαμενόπλοια.
Μιλώντας
στο BBC, ο
Δημήτριος Λυρίδης, αναπληρωτής
καθηγητής στη Σχολή
Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ, εκτίμησε πως οι περισσότερες ελληνικές
ναυτιλιακές εταιρείες θα συμμορφωθούν, επειδή οι ΗΠΑ στοχοποιούν επίσης
μεμονωμένες εταιρείες που συναλλάσσονται με το Ιράν- οπότε και υπάρχει ο
κίνδυνος να τους κοπεί η πρόσβαση στα αμερικανικά λιμάνια και οι συναλλαγές με
τις ΗΠΑ εάν συνεχίσουν τις μεταφορές ιρανικού πετρελαίου. Επίσης, πολλές είναι
εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο, οπότε το ρίσκο είναι πολύ μεγάλο. Η
εκτίμηση του κ. Λυρίδη είναι πως οι ελληνικές ναυτιλιακές θα κάνουν στροφή προς
άλλες αγορές, πχ προς τη Σαουδική Αραβία. Σε παρεμφερές πλαίσιο κινείται σε
γενικές γραμμές και η άποψη του Γεωργίου Βαγγέλα, του Πανεπιστημίου Αιγαίου- ο
οποίος ωστόσο σημειώνει πως κάποιες ελληνικές εταιρείες χωρίς ιδιαίτερους δεσμούς
με τα αμερικανικά χρηματιστήρια ίσως να συνεχίσουν τις μεταφορές ιρανικού
πετρελαίου, παρά το αυξημένο ρίσκο.
Όπως σημειώνει το BBC, οι
ελληνικές ναυτιλιακές που ρωτήθηκαν απέφυγαν να προβούν σε σχόλια ή δηλώσεις,
όπως και οι κύριες ενώσεις, δεδομένης της σοβαρότητας της κατάστασης.
Η συνολική αξία του
ελληνόκτητου εμπορικού στόλου ανέρχεται στα 100
δισ. δολάρια. Ακολουθούν η Ιαπωνία (89 δισ.) και η Κίνα, με 84 δισ.
Σε ελληνόκτητα πλοία αντιστοιχεί το 20% του
συνολικού θαλασσίου εμπορίου. Συνολικά, σύμφωνα με το BBC, μιλάμε
για 4.749 πλοία, από τα οποία το 35% είναι δεξαμενόπλοια. Μόνο το 18% εξ αυτών
είναι υπό ελληνική σημαία- με τη βιομηχανία να απασχολεί πάνω από 200.000
άτομα, παραμένοντας ακμαία παρά την οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου