Σημαντικά
αυξημένα ποσά ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα κληθούν να πληρώσουν φέτος
εκατομμύρια φορολογούμενοι. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ακόμη και οι πολίτες με
πραγματικά ετήσια εισοδήματα χαμηλότερα του ποσού των 12.000 ευρώ που είναι το
εισοδηματικό όριο πάνω από το οποίο επιβάλλεται το συγκεκριμένο χαράτσι. Ο
λόγος είναι πό τι φέτος ισχύουν νέοι συντελεστές υπολογισμού της ειδικής
εισφοράς αλληλεγγύης από την εφαρμογή των οποίων προκύπτουν ποσά ετήσιου
ατομικού εισοδήματος άνω των 17.000 ευρώ.
Ταυτόχρονα,
δε υπάρχουν, και πάρα πολλοί φορολογούμενοι οι οποίοι, αν και απέκτησαν το 2016
χαμηλά πραγματικά εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ που είναι το όριο απαλλαγής ή
κάτω από 17.000 ευρώ που είναι το επίπεδο πάνω από το οποίο το ύψος της
εισφοράς είναι αυξημένο σε σχέση με πέρυσι, θα υποχρεωθούν, εντούτοις να
εμφανίσουν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις εισοδήματα πολύ πάνω από τα όρια
αυτά για τις ακόλουθες αιτίες:
Λόγω
της εφαρμογής των τεκμηρίων διαβίωσης
Λόγω
του συνυπολογισμού στο συνολικό ετήσιο ατομικό εισόδημα όλων των ποσών που
εισπράχθηκαν το 2016 από όλες σχεδόν τις πηγές ακόμη και εκείνων που
φορολογήθηκαν αυτοτελώς με φόρο εισοδήματος ή απαλλάχθηκαν από το φόρο αυτό.
Λόγω
της προσθήκης στο συνολικό εισόδημα και ορισμένων επιδομάτων που δίδονται για
καθαρά κοινωνικούς σκοπούς και κανονικά δεν θα έπρεπε να θεωρούνται
«εισοδήματα».
Ο
τρόπος υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, σύμφωνα με τον Ελεύθερο
Τύπο, κρύβει φέτος 4 ύπουλες παγίδες που αναμένεται να εκτινάξουν στα ύψη τα
ποσά που θα κληθούν να καταβάλουν εκατομμύρια φορολογούμενοι.
Ειδικότερα:
1 Η εισφορά αλληλεγγύης θα επιβληθεί και φέτος με την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, σε όσους φορολογούμενους είτε απέκτησαν κατά τη διάρκεια του 2016 συνολικά εισοδήματα-φορολογούμενα και απαλλασσόμενα- μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ είτε θα εμφανιστούν με τεκμαρτά εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ προσδιορισμένα με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης. Σε κάθε περίπτωση, βάση υπολογισμού της εισφοράς θα είναι το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ του συνολικού δηλωθέντος εισοδήματος, το οποίο προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης. Συνεπώς η εισφορά θα επιβαρύνει ακόμη και όσους το 2016 δεν απέκτησαν εισοδήματα μεγαλύτερα από 12.000 ευρώ αλλά με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης θα εμφανιστούν με τεκμαρτά εισοδήματα μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ.
2 Σε περίπτωση που τα τεκμήρια διαβίωσης προσδιορίζουν το συνολικό φορολογητέο εισόδημα σε επίπεδο υψηλότερο του δηλωθέντος εισοδήματος και ο φορολογούμενος είναι συνταξιούχος ηλικίας άνω των 65 ετών, το τεκμαρτό εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη για την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης δεν υπολογίζεται με μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30% όπως προβλέπει ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος γι΄αυτή την κατηγορία συνταξιούχων! Κάτι τέτοιο είναι παράνομο καθώς δεν προβλέπεται από το νόμο, αλλά καθορίστηκε από το 2011 με υπουργική απόφαση!
3 Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης θα επιβληθεί στο άθροισμα όλων των εισοδημάτων του φορολογούμενου από όλες σχεδόν τις πηγές, εφόσον αυτές υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
4 Μέχρι πέρυσι η εισφορά υπολογιζόταν κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με ένα συντελεστή επί ολόκληρου του ποσού του ατομικού -δηλωθέντος ή τεκμαρτού- ετήσιου εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου. Ο συντελεστής αυτός ανέρχονταν από 0,7% έως 8% ανάλογα με το εισόδημα. Από φέτος όμως ο υπολογισμός της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα γίνει με βάση μια εντελώς διαφορετικής φιλοσοφίας κλίμακα στην οποία ισχύουν πολύ πιο υψηλοί συντελεστές κλιμακούμενοι από 2,2% έως 10% ανάλογα με το ετήσιο εισόδημα.
Ειδικότερα:
1 Η εισφορά αλληλεγγύης θα επιβληθεί και φέτος με την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, σε όσους φορολογούμενους είτε απέκτησαν κατά τη διάρκεια του 2016 συνολικά εισοδήματα-φορολογούμενα και απαλλασσόμενα- μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ είτε θα εμφανιστούν με τεκμαρτά εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ προσδιορισμένα με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης. Σε κάθε περίπτωση, βάση υπολογισμού της εισφοράς θα είναι το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ του συνολικού δηλωθέντος εισοδήματος, το οποίο προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης. Συνεπώς η εισφορά θα επιβαρύνει ακόμη και όσους το 2016 δεν απέκτησαν εισοδήματα μεγαλύτερα από 12.000 ευρώ αλλά με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης θα εμφανιστούν με τεκμαρτά εισοδήματα μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ.
2 Σε περίπτωση που τα τεκμήρια διαβίωσης προσδιορίζουν το συνολικό φορολογητέο εισόδημα σε επίπεδο υψηλότερο του δηλωθέντος εισοδήματος και ο φορολογούμενος είναι συνταξιούχος ηλικίας άνω των 65 ετών, το τεκμαρτό εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη για την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης δεν υπολογίζεται με μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30% όπως προβλέπει ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος γι΄αυτή την κατηγορία συνταξιούχων! Κάτι τέτοιο είναι παράνομο καθώς δεν προβλέπεται από το νόμο, αλλά καθορίστηκε από το 2011 με υπουργική απόφαση!
3 Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης θα επιβληθεί στο άθροισμα όλων των εισοδημάτων του φορολογούμενου από όλες σχεδόν τις πηγές, εφόσον αυτές υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
4 Μέχρι πέρυσι η εισφορά υπολογιζόταν κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με ένα συντελεστή επί ολόκληρου του ποσού του ατομικού -δηλωθέντος ή τεκμαρτού- ετήσιου εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου. Ο συντελεστής αυτός ανέρχονταν από 0,7% έως 8% ανάλογα με το εισόδημα. Από φέτος όμως ο υπολογισμός της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα γίνει με βάση μια εντελώς διαφορετικής φιλοσοφίας κλίμακα στην οποία ισχύουν πολύ πιο υψηλοί συντελεστές κλιμακούμενοι από 2,2% έως 10% ανάλογα με το ετήσιο εισόδημα.
enikonomia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου