Πέντε μεγάλα θέματα-αγκάθια για το μοντέλο ανάπτυξης της Αττικής έρχονται στο προσκήνιο για να ληφθούν τελικές αποφάσεις.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης βγάζει ξανά από το ράφι το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής, ζητώντας από τους συνολικά έξι συναρμόδιους υπουργούς, Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας, Πολιτισμού, Τουρισμού, Αγροτικής Ανάπτυξης, να προχωρήσουν στον τομέα ευθύνης τους σε επικαιροποίηση των βασικών ρυθμίσεων του Ρυθμιστικού έως τον Σεπτέμβριο, ώστε να ακολουθήσει διαβούλευση και να ψηφιστεί από τη Βουλή έως το τέλος του έτους.
Βάση αναφοράς αποτελεί πρόταση και η αντίστοιχη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που ολοκλήρωσε ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) με πρωτοβουλίες της προέδρου του οργανισμού, Παρασκευής Μπάτσου, αξιοποιώντας επιστημονικές εργασίες και προτάσεις των τελευταίων 13 ετών.
Οι προσπάθειες να αποκτήσει η Αττική ένα νέο στρατηγικό χάρτη ανάπτυξης για τις επόμενες δεκαετίες ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, προκειμένου να αντικατασταθεί το πρώτο Ρυθμιστικό, του 1985, που ισχύει ακόμη, όπως το θεσμοθέτησε ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης, το οποίο ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του, αλλά εν συνεχεία ανατράπηκε. Η αλυσίδα των ανατροπών άρχισε την περίοδο 2000-2004 με τη χωροθέτηση των μεγάλων Ολυμπιακών έργων, συνεχίστηκε με τις επιλογές φαραωνικών κυρίως οδικών και άλλων έργων την περίοδο 2005-2008 της μεταολυμπιακής ευφορίας, ακολούθησε η σύγκρουση της περιόδου 2009-2011 για τη «συμπαγή πόλη», με διαφωνίες αν θα επιλεγεί για την Αττική η αναμόρφωση και ανάπλαση των κέντρων της Αθήνας και του Πειραιά και των πυκνοδομημένων περιοχών ή θα συνεχιστεί η διάχυση της πόλης στον εξωαστικό χώρο, με μαζικές εντάξεις σε σχέδια πόλης και νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων.
Το 2011, επί Γιάννη Πολύζου στον ΟΡΣΑ, ολοκληρώθηκε διαβούλευση για να θεσμοθετηθεί πάλι το νέο Ρυθμιστικό, αλλά οι μνημονιακές προτεραιότητες οδήγησαν σε νέες εμπλοκές. Τώρα αρχίζει ένας νέος κύκλος για να αποκτήσει η Αθήνα Ρυθμιστικό. Οι βασικές προτάσεις του ΟΡΣΑ, τις οποίες καλούνται να διαμορφώσουν σε τελική μορφή τα συναρμόδια υπουργεία για τα πέντε θέματα αιχμής, είναι:
1 Επέκταση των αυτοκινητοδρόμων: Περικόπτονται οι επεκτάσεις στα Μεσόγεια και μέχρι το Σούνιο, όπως επίσης οι μεγάλοι κόμβοι στον Υμηττό και προτείνονται:
* Η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού από την Καισαριανή, όπου φτάνει σήμερα, έως το Ελληνικό.
* Η σύνδεση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης.
* Η περαιτέρω επέκταση της νότιας σύνδεσης του αεροδρομίου μέχρι τις παρυφές της Ραφήνας.
* Η ολοκλήρωση του κλάδου της Αττικής Οδού «Σταυρός-Ραφήνα», που σήμερα φτάνει μέχρι το Πικέρμι.
* Η ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω.
* Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού έως τον κόμβο του Ολυμπιακού Χωριού στην εθνική οδό (Κάτω Κηφισιά).
* Η επέκταση του βασικού κορμού της Αττικής Οδού από το Μαρκόπουλο έως το Λαύριο. Επίσης, προβλέπεται ένας νέος νότιος, παραλιακός αυτοκινητόδρομος που θα συνδέει το Σχιστό με τον Πειραιά και το Ελληνικό και κατ' επέκταση με το αεροδρόμιο.
2 Αξιοποίηση Ελληνικού: Στην έκταση των 6.000 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου και της παράκτιας ζώνης Αγίου Κοσμά προτείνεται η δημιουργία κεντρικού πάρκου 2.000 στρεμμάτων εμπλουτισμένου με σύγχρονες δραστηριότητες αναψυχής. Η έκταση του Ελληνικού έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ και υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός για την πώλησή της. Ωστόσο, έχει εκδηλωθεί διαφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας ειδικού σκοπού «Ελληνικό Α.Ε.» για την πώληση της συνολικής έκτασης σε έναν επενδυτή ιδιώτη έναντι της τμηματικής αξιοποίησης. Παράλληλα, οι φορείς και οι δήμοι της περιοχής ζητούν να γίνει το σύνολο της έκτασης πάρκο.
3 Παράκτιο μέτωπο: Το Ρυθμιστικό κινείται στην κατεύθυνση εξυγίανσης του παραλιακού μετώπου από ασύμβατες και παράνομες χρήσεις (νυχτερινά κέντρα, καταστήματα, ειδικές εγκαταστάσεις κ.ά.) και της ελεύθερης πρόσβασης στις ακτές σε μήκος 70 χιλιομέτρων από το Φάληρο έως το Σούνιο. Στο μεταξύ, έχει ιδρυθεί και λειτουργεί η εταιρεία «Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε.» για την αξιοποίηση εγκαταστάσεων στο παραλιακό μέτωπο, πλην Ελληνικού, που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο ΟΡΣΑ έχει επίσης να αντιμετωπίσει τις χρήσεις που θα διαμορφωθούν στην περιχοή εν όψει πώλησης της μαρίνας του Αλίμου κ.ά. Προβλέπονται επίσης μεγάλες παρεμβάσεις στον όρμο Φαλήρου και η ανάπλαση της λιμενοβιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας-Κερατσινίου.
4 Διαχείριση απορριμμάτων: Οι χωροθετήσεις του περιφερειακού σχεδιασμού Αττικής παραμένουν βασική επιλογή, ενώ δρομολογείται η ανάθεση των εγκαταστάσεων με ΣΔΙΤ. Ανοιχτές εστίες ανάφλεξης αντιδράσεων παραμένουν Γραμματικό και Κερατέα.
5Εντάξεις στο σχέδιο: Προβλέπεται επέκταση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων με φειδώ και σύνεση, ώστε να καλυφθούν πραγματικές οικιστικές ανάγκες. Τα αιτήματα των δήμων για συνολικές εντάξεις άνω των 200.000 στρεμμάτων περιορίζονται δραστικά και αναμένεται να καλυφθούν σε ποσοστό μικρότερο του 20% μέσα στην επόμενη πενταετία. Σε αντιστάθμισμα, θα δοθεί στους δήμους της Αττικής δυνατότητα ένταξης σε προγράμματα ανάπλασης των κέντρων των πόλεών τους. Παράλληλα, θα προβλεφθεί ισχυρή προστασία ορεινών όγκων προστατευόμενων περιοχών και των καμένων εκτάσεων, για να ξαναγίνουν πράσινο.
Επιχείρηση ανασυγκρότησης
Ο Γιάννης Μανιάτης δήλωσε χθες ότι η προώθηση του νέου Ρυθμιστικού της Αθήνας εντάσσεται σε μια «επιχείρηση εθνικής μεταρρυθμιστικής χωρικής ανασυγκρότησης του συνόλου της εδαφικής επικράτειας». Στόχος είναι, όπως πρόσθεσε, «να αντιμετωπιστούν τα κενά και οι ασυμβατότητες του Εθνικού Χωροταξικού Πλαισίου, των επιμέρους Ειδικών Χωροταξικών (ΑΠΕ, βιομηχανίας κ.ά.), των Περιφερειακών Χωροταξικών και ασφαλώς των Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας-Αττικής, Θεσσαλονίκης και των υπόλοιπων μεγάλων και μικρότερων αστικών και περιαστικών κέντρων της χώρας». Ο ίδιος σχεδιασμός -κατέληξε- «θα ενσωματώσει τα Προεδρικά Διατάγματα και τα διαχειριστικά σχέδια των περιοχών ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας».
www.enet.gr
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης βγάζει ξανά από το ράφι το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής, ζητώντας από τους συνολικά έξι συναρμόδιους υπουργούς, Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας, Πολιτισμού, Τουρισμού, Αγροτικής Ανάπτυξης, να προχωρήσουν στον τομέα ευθύνης τους σε επικαιροποίηση των βασικών ρυθμίσεων του Ρυθμιστικού έως τον Σεπτέμβριο, ώστε να ακολουθήσει διαβούλευση και να ψηφιστεί από τη Βουλή έως το τέλος του έτους.
Βάση αναφοράς αποτελεί πρόταση και η αντίστοιχη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που ολοκλήρωσε ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) με πρωτοβουλίες της προέδρου του οργανισμού, Παρασκευής Μπάτσου, αξιοποιώντας επιστημονικές εργασίες και προτάσεις των τελευταίων 13 ετών.
Οι προσπάθειες να αποκτήσει η Αττική ένα νέο στρατηγικό χάρτη ανάπτυξης για τις επόμενες δεκαετίες ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, προκειμένου να αντικατασταθεί το πρώτο Ρυθμιστικό, του 1985, που ισχύει ακόμη, όπως το θεσμοθέτησε ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης, το οποίο ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του, αλλά εν συνεχεία ανατράπηκε. Η αλυσίδα των ανατροπών άρχισε την περίοδο 2000-2004 με τη χωροθέτηση των μεγάλων Ολυμπιακών έργων, συνεχίστηκε με τις επιλογές φαραωνικών κυρίως οδικών και άλλων έργων την περίοδο 2005-2008 της μεταολυμπιακής ευφορίας, ακολούθησε η σύγκρουση της περιόδου 2009-2011 για τη «συμπαγή πόλη», με διαφωνίες αν θα επιλεγεί για την Αττική η αναμόρφωση και ανάπλαση των κέντρων της Αθήνας και του Πειραιά και των πυκνοδομημένων περιοχών ή θα συνεχιστεί η διάχυση της πόλης στον εξωαστικό χώρο, με μαζικές εντάξεις σε σχέδια πόλης και νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων.
Το 2011, επί Γιάννη Πολύζου στον ΟΡΣΑ, ολοκληρώθηκε διαβούλευση για να θεσμοθετηθεί πάλι το νέο Ρυθμιστικό, αλλά οι μνημονιακές προτεραιότητες οδήγησαν σε νέες εμπλοκές. Τώρα αρχίζει ένας νέος κύκλος για να αποκτήσει η Αθήνα Ρυθμιστικό. Οι βασικές προτάσεις του ΟΡΣΑ, τις οποίες καλούνται να διαμορφώσουν σε τελική μορφή τα συναρμόδια υπουργεία για τα πέντε θέματα αιχμής, είναι:
1 Επέκταση των αυτοκινητοδρόμων: Περικόπτονται οι επεκτάσεις στα Μεσόγεια και μέχρι το Σούνιο, όπως επίσης οι μεγάλοι κόμβοι στον Υμηττό και προτείνονται:
* Η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού από την Καισαριανή, όπου φτάνει σήμερα, έως το Ελληνικό.
* Η σύνδεση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης.
* Η περαιτέρω επέκταση της νότιας σύνδεσης του αεροδρομίου μέχρι τις παρυφές της Ραφήνας.
* Η ολοκλήρωση του κλάδου της Αττικής Οδού «Σταυρός-Ραφήνα», που σήμερα φτάνει μέχρι το Πικέρμι.
* Η ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω.
* Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού έως τον κόμβο του Ολυμπιακού Χωριού στην εθνική οδό (Κάτω Κηφισιά).
* Η επέκταση του βασικού κορμού της Αττικής Οδού από το Μαρκόπουλο έως το Λαύριο. Επίσης, προβλέπεται ένας νέος νότιος, παραλιακός αυτοκινητόδρομος που θα συνδέει το Σχιστό με τον Πειραιά και το Ελληνικό και κατ' επέκταση με το αεροδρόμιο.
2 Αξιοποίηση Ελληνικού: Στην έκταση των 6.000 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου και της παράκτιας ζώνης Αγίου Κοσμά προτείνεται η δημιουργία κεντρικού πάρκου 2.000 στρεμμάτων εμπλουτισμένου με σύγχρονες δραστηριότητες αναψυχής. Η έκταση του Ελληνικού έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ και υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός για την πώλησή της. Ωστόσο, έχει εκδηλωθεί διαφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας ειδικού σκοπού «Ελληνικό Α.Ε.» για την πώληση της συνολικής έκτασης σε έναν επενδυτή ιδιώτη έναντι της τμηματικής αξιοποίησης. Παράλληλα, οι φορείς και οι δήμοι της περιοχής ζητούν να γίνει το σύνολο της έκτασης πάρκο.
3 Παράκτιο μέτωπο: Το Ρυθμιστικό κινείται στην κατεύθυνση εξυγίανσης του παραλιακού μετώπου από ασύμβατες και παράνομες χρήσεις (νυχτερινά κέντρα, καταστήματα, ειδικές εγκαταστάσεις κ.ά.) και της ελεύθερης πρόσβασης στις ακτές σε μήκος 70 χιλιομέτρων από το Φάληρο έως το Σούνιο. Στο μεταξύ, έχει ιδρυθεί και λειτουργεί η εταιρεία «Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε.» για την αξιοποίηση εγκαταστάσεων στο παραλιακό μέτωπο, πλην Ελληνικού, που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο ΟΡΣΑ έχει επίσης να αντιμετωπίσει τις χρήσεις που θα διαμορφωθούν στην περιχοή εν όψει πώλησης της μαρίνας του Αλίμου κ.ά. Προβλέπονται επίσης μεγάλες παρεμβάσεις στον όρμο Φαλήρου και η ανάπλαση της λιμενοβιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας-Κερατσινίου.
4 Διαχείριση απορριμμάτων: Οι χωροθετήσεις του περιφερειακού σχεδιασμού Αττικής παραμένουν βασική επιλογή, ενώ δρομολογείται η ανάθεση των εγκαταστάσεων με ΣΔΙΤ. Ανοιχτές εστίες ανάφλεξης αντιδράσεων παραμένουν Γραμματικό και Κερατέα.
5Εντάξεις στο σχέδιο: Προβλέπεται επέκταση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων με φειδώ και σύνεση, ώστε να καλυφθούν πραγματικές οικιστικές ανάγκες. Τα αιτήματα των δήμων για συνολικές εντάξεις άνω των 200.000 στρεμμάτων περιορίζονται δραστικά και αναμένεται να καλυφθούν σε ποσοστό μικρότερο του 20% μέσα στην επόμενη πενταετία. Σε αντιστάθμισμα, θα δοθεί στους δήμους της Αττικής δυνατότητα ένταξης σε προγράμματα ανάπλασης των κέντρων των πόλεών τους. Παράλληλα, θα προβλεφθεί ισχυρή προστασία ορεινών όγκων προστατευόμενων περιοχών και των καμένων εκτάσεων, για να ξαναγίνουν πράσινο.
Επιχείρηση ανασυγκρότησης
Ο Γιάννης Μανιάτης δήλωσε χθες ότι η προώθηση του νέου Ρυθμιστικού της Αθήνας εντάσσεται σε μια «επιχείρηση εθνικής μεταρρυθμιστικής χωρικής ανασυγκρότησης του συνόλου της εδαφικής επικράτειας». Στόχος είναι, όπως πρόσθεσε, «να αντιμετωπιστούν τα κενά και οι ασυμβατότητες του Εθνικού Χωροταξικού Πλαισίου, των επιμέρους Ειδικών Χωροταξικών (ΑΠΕ, βιομηχανίας κ.ά.), των Περιφερειακών Χωροταξικών και ασφαλώς των Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας-Αττικής, Θεσσαλονίκης και των υπόλοιπων μεγάλων και μικρότερων αστικών και περιαστικών κέντρων της χώρας». Ο ίδιος σχεδιασμός -κατέληξε- «θα ενσωματώσει τα Προεδρικά Διατάγματα και τα διαχειριστικά σχέδια των περιοχών ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας».
www.enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου