Mεγάλη «μάχη» διεξάγεται αυτήν την περίοδο μεταξύ των κατασκευαστικών και ενεργειακών ομίλων, που διεκδικούν τις συμβάσεις διαχείρισης απορριμμάτων. Ενδεικτικός είναι ο πόλεμος προσφυγών που έχει ξεσπάσει μεταξύ των κοινοπραξιών. Κάθε όμιλος, ιδίως εκείνοι του κατασκευαστικού κλάδου, επιθυμεί διακαώς όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας» που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ και αναμένεται να παράσχουν υψηλές αποδόσεις κεφαλαίων και σταθερές ροές εσόδων για τις επόμενες δεκαετίες.
Ως εκ τούτου δεν προκαλεί έκπληξη η τακτική των αλλεπάλληλων προσφυγών, στην οποία έχουν καταφύγει οι εταιρείες, παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα καμία εξ αυτών δεν έχει κατορθώσει να πετύχει τίποτα παραπάνω από το να καθυστερήσει την πορεία των διαγωνισμών.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη 11 διαγωνισμοί κατασκευής, διαχείρισης και εκμετάλλευσης μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για έργα σε Ηπειρο, Κέρκυρα, Δυτ. Μακεδονία, Δυτ. Ελλάδα (τρία έργα), τις Σέρρες και βέβαια τα τέσσερα έργα της Αττικής, που αποτελούν και «φιλέτα» λόγω του μεγέθους τους. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της θυγατρικής της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, έχει επικρατήσει στον διαγωνισμό για το έργο της Πελοποννήσου. Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή και διαχείριση για περίοδο 27 ετών συνολικά τριών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων στην Πελοπόννησο. Η δυναμικότητα των μονάδων σε ετήσια βάση αναμένεται ότι θα κυμαίνεται μεταξύ 150.000 και 200.000 τόνων.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να είναι σε θέση να υπογράψει τις συμβάσεις για τουλάχιστον άλλα 4-5 έργα έως το τέλος του 2013. Από τις μονάδες της Αττικής, εκείνη του Γραμματικού βρίσκεται στο επίκεντρο, δεδομένου ότι έχουν ολοκληρωθεί οι προσφυγές και στις αρχές του Σεπτεμβρίου αναμένεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τις κοινοπραξίες που έχουν προκριθεί. Ο λόγος για τις Ακτωρ-Ηλέκτωρ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ΜΕΤΚΑ, J&P ΑΒΑΞ – Μεσόγειος, Novaera Hellas (όμιλος Κοπελούζου) και Archirodon Group N. – Intrakat – Envitec A.E. Στο ίδιο στάδιο βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τη μονάδα της Ηλείας, όπως επίσης κι εκείνος της Αιτωλοακαρνανίας, ενώ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της προεπιλογής και στους διαγωνισμούς για τις μονάδες της Ηπείρου και της Αχαΐας.
Η μεγάλη κόντρα των διεκδικητών αποδίδεται στο γεγονός ότι τα εν λόγω έργα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στους κατασκευαστικούς ομίλους τη δυνατότητα εξόδου από την κρίση, στην οποία έχουν περιέλθει, μειώνοντας ταυτόχρονα όσο το δυνατόν περισσότερο την εξάρτησή τους από τα έργα του Δημοσίου, των οποίων άλλωστε η χρηματοδότηση θα παραμείνει περιορισμένη και προβληματική για τα επόμενα χρόνια. Οι διοικήσεις των ομίλων θεωρούν πως οι συμβάσεις ΣΔΙΤ για τις νέες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων θα επιτρέψουν τη σημαντική άνοδο της κερδοφορίας τους, καθώς τα έργα αυτά προσφέρουν σημαντικά μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από τα έργα του Δημοσίου ή ακόμα και τα έργα που διεκδικούν στο εξωτερικό, όπου το κόστος χρηματοδότησης συχνά παραμένει ανυπέρβλητο εμπόδιο.
Μέχρι σήμερα, ορισμένα από τα έργα που ανέλαβαν, κυρίως στο εξωτερικό, οι τρεις μεγάλοι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Αβαξ (άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο) είτε είχαν πολύ μικρό περιθώριο κέρδους είτε ήταν ακόμα ζημιογόνα. Ηταν όμως απαραίτητα, προκειμένου να διατηρήσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους σε βιώσιμο επίπεδο και να εξασφαλίσουν κάποια έσοδα, έως ότου βρισκόταν λύση στο πρόβλημα της επανεκκίνησης των εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες, που εν τέλει θα προσφέρουν σαφώς χαμηλότερα έσοδα από τα προσδοκώμενα.
polytexnikanea.gr
Ως εκ τούτου δεν προκαλεί έκπληξη η τακτική των αλλεπάλληλων προσφυγών, στην οποία έχουν καταφύγει οι εταιρείες, παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα καμία εξ αυτών δεν έχει κατορθώσει να πετύχει τίποτα παραπάνω από το να καθυστερήσει την πορεία των διαγωνισμών.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη 11 διαγωνισμοί κατασκευής, διαχείρισης και εκμετάλλευσης μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για έργα σε Ηπειρο, Κέρκυρα, Δυτ. Μακεδονία, Δυτ. Ελλάδα (τρία έργα), τις Σέρρες και βέβαια τα τέσσερα έργα της Αττικής, που αποτελούν και «φιλέτα» λόγω του μεγέθους τους. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της θυγατρικής της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, έχει επικρατήσει στον διαγωνισμό για το έργο της Πελοποννήσου. Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή και διαχείριση για περίοδο 27 ετών συνολικά τριών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων στην Πελοπόννησο. Η δυναμικότητα των μονάδων σε ετήσια βάση αναμένεται ότι θα κυμαίνεται μεταξύ 150.000 και 200.000 τόνων.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να είναι σε θέση να υπογράψει τις συμβάσεις για τουλάχιστον άλλα 4-5 έργα έως το τέλος του 2013. Από τις μονάδες της Αττικής, εκείνη του Γραμματικού βρίσκεται στο επίκεντρο, δεδομένου ότι έχουν ολοκληρωθεί οι προσφυγές και στις αρχές του Σεπτεμβρίου αναμένεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τις κοινοπραξίες που έχουν προκριθεί. Ο λόγος για τις Ακτωρ-Ηλέκτωρ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ΜΕΤΚΑ, J&P ΑΒΑΞ – Μεσόγειος, Novaera Hellas (όμιλος Κοπελούζου) και Archirodon Group N. – Intrakat – Envitec A.E. Στο ίδιο στάδιο βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τη μονάδα της Ηλείας, όπως επίσης κι εκείνος της Αιτωλοακαρνανίας, ενώ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της προεπιλογής και στους διαγωνισμούς για τις μονάδες της Ηπείρου και της Αχαΐας.
Η μεγάλη κόντρα των διεκδικητών αποδίδεται στο γεγονός ότι τα εν λόγω έργα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στους κατασκευαστικούς ομίλους τη δυνατότητα εξόδου από την κρίση, στην οποία έχουν περιέλθει, μειώνοντας ταυτόχρονα όσο το δυνατόν περισσότερο την εξάρτησή τους από τα έργα του Δημοσίου, των οποίων άλλωστε η χρηματοδότηση θα παραμείνει περιορισμένη και προβληματική για τα επόμενα χρόνια. Οι διοικήσεις των ομίλων θεωρούν πως οι συμβάσεις ΣΔΙΤ για τις νέες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων θα επιτρέψουν τη σημαντική άνοδο της κερδοφορίας τους, καθώς τα έργα αυτά προσφέρουν σημαντικά μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από τα έργα του Δημοσίου ή ακόμα και τα έργα που διεκδικούν στο εξωτερικό, όπου το κόστος χρηματοδότησης συχνά παραμένει ανυπέρβλητο εμπόδιο.
Μέχρι σήμερα, ορισμένα από τα έργα που ανέλαβαν, κυρίως στο εξωτερικό, οι τρεις μεγάλοι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Αβαξ (άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο) είτε είχαν πολύ μικρό περιθώριο κέρδους είτε ήταν ακόμα ζημιογόνα. Ηταν όμως απαραίτητα, προκειμένου να διατηρήσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους σε βιώσιμο επίπεδο και να εξασφαλίσουν κάποια έσοδα, έως ότου βρισκόταν λύση στο πρόβλημα της επανεκκίνησης των εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες, που εν τέλει θα προσφέρουν σαφώς χαμηλότερα έσοδα από τα προσδοκώμενα.
polytexnikanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου