του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Πεδίον δόξης λαμπρόν για τους λαθρεμπόρους προσφέρει η εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, έτσι όπως θα εφαρμοστεί φέτος, αφού στην αγορά θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν τρεις τύποι πετρελαίου, αντί για δύο: κίνησης, θέρμανσης και ναυτιλιακό.
Όπως επισημαίνουν στο euro2day παράγοντες της αγοράς, το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι το θέρμανσης έχει τις ίδιες προδιαγραφές με το ναυτιλιακό, που είναι αφορολόγητο. Δηλαδή, περιεκτικότητα σε θείο 1.000 μέρη στο εκατομμύριο, έναντι μόνο 10 που ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης.
Έτσι, πολύ εύκολα ποσότητες ναυτιλιακού, αφορολόγητου πετρελαίου, θα μπορούν να εισέλθουν στο κύκλωμα διακίνησης του θέρμανσης, και μάλιστα με πολλαπλάσιο όφελος για τους λαθρεμπόρους, αφού το ναυτιλιακό, ως αφορολόγητο, έχει τη μισή τιμή από το υπερφορολογημένο θέρμανσης (περίπου 700 ευρώ τα 1.000 λίτρα, έναντι 1.350 ευρώ).
Θεωρητικά, η αντιμετώπιση του προβλήματος γίνεται μέσω του διαφορετικού χρωματισμού των τριών τύπων πετρελαίου, όπως ισχύει. Το κίνησης έχει χρώμα πράσινο, το θέρμανσης κόκκινο και το ναυτιλιακό μαύρο.
Ωστόσο, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, ο αποχρωματισμός είναι πολύ εύκολη δουλειά για τα λαθρεμπορικά κυκλώματα, καθώς γίνεται με φυσικά και χημικά μέσα, άμεσα διαθέσιμα στο εμπόριο.
Όπως επισημαίνουν στο euro2day παράγοντες της αγοράς, το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι το θέρμανσης έχει τις ίδιες προδιαγραφές με το ναυτιλιακό, που είναι αφορολόγητο. Δηλαδή, περιεκτικότητα σε θείο 1.000 μέρη στο εκατομμύριο, έναντι μόνο 10 που ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης.
Έτσι, πολύ εύκολα ποσότητες ναυτιλιακού, αφορολόγητου πετρελαίου, θα μπορούν να εισέλθουν στο κύκλωμα διακίνησης του θέρμανσης, και μάλιστα με πολλαπλάσιο όφελος για τους λαθρεμπόρους, αφού το ναυτιλιακό, ως αφορολόγητο, έχει τη μισή τιμή από το υπερφορολογημένο θέρμανσης (περίπου 700 ευρώ τα 1.000 λίτρα, έναντι 1.350 ευρώ).
Θεωρητικά, η αντιμετώπιση του προβλήματος γίνεται μέσω του διαφορετικού χρωματισμού των τριών τύπων πετρελαίου, όπως ισχύει. Το κίνησης έχει χρώμα πράσινο, το θέρμανσης κόκκινο και το ναυτιλιακό μαύρο.
Ωστόσο, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, ο αποχρωματισμός είναι πολύ εύκολη δουλειά για τα λαθρεμπορικά κυκλώματα, καθώς γίνεται με φυσικά και χημικά μέσα, άμεσα διαθέσιμα στο εμπόριο.
Επιπλέον, τονίζουν οι ίδιοι, όσο το λαθρεμπόριο γινόταν με τον αποχρωματισμό του θέρμανσης, το οποίο διακινούνταν μέσω των πρατηρίων που το διέθεταν ως κίνησης, ο έλεγχος ήταν σχετικά εύκολος από τα ΚΕΔΑΚ, το ΣΔΟΕ κ.ά. που έλεγχαν τις δεξαμενές των πρατηρίων. Στην περίπτωση όμως που πλέον θα διοχετεύεται σε χιλιάδες δεξαμενές κατοικιών και πολυκατοικιών, όπως είναι φυσικό ο έλεγχος δυσχεραίνεται.
Η λύση που είχε προταθεί προς τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ) από το καλοκαίρι ακόμη προέβλεπε την κυκλοφορία ενιαίου τύπου πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, με τις προδιαγραφές του κίνησης, δηλαδή με σχεδόν μηδενικό θείο, γεγονός που θα είχε θετικά αποτελέσματα στην ατμόσφαιρα.
Ωστόσο, τα υπουργεία για τους δικούς τους, άγνωστους σε εμάς λόγους, προτίμησαν τη συνέχιση της κυκλοφορίας στην αγορά και των τριών τύπων. Η ενοποίηση των προδιαγραφών του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα μπορούσε να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά το πρόβλημα καθώς «το θείο είναι ο καλύτερος ιχνηθέτης» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι γνώστες του θέματος. Το θείο δεν μπορεί να αφαιρεθεί παρά μόνο σε εξελιγμένα διυλιστήρια.
Ο έλεγχος της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης και της λαθρεμπορίας του ναυτιλιακού θα μπορούσε να είναι εν μέρει διαχειρίσιμος αν εφαρμόζονταν οι διατάξεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Δηλαδή, η εγκατάσταση συστημάτων καταγραφής εισροών - εκροών, χρήσης ιχνηθέτη για κάθε είδος καυσίμου κ.λπ.
Όμως, για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών σε δεξαμενές πρατηρίων, εταιριών κ.λπ. μόλις πριν από δύο μέρες ορίστηκε η επιτροπή που θα καθορίσει τις προδιαγραφές. Το κυριότερο, όμως, από το μέτρο εξαιρούνται οι αποθηκευτικοί χώροι μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης.
Όσο για την ιχνηθέτηση των καυσίμων, καμία κίνηση δεν έχει γίνει προς το παρόν.
Έτσι, και έως ότου σοβαρευτεί επιτέλους το ελληνικό κράτος και οι υπηρεσίες του, χιλιάδες οικογένειες θα ξεπαγιάσουν, το Δημόσιο θα συνεχίσει να χάνει έσοδα, οι λαθρέμποροι θα πίνουν εις υγείαν των κορόιδων και τα συνήθη υποζύγια θα συνεχίσουν να υφίστανται περικοπές και φοροεπιδρομές για να καλύψουν τα ελλείμματα των εσόδων.
Η λύση που είχε προταθεί προς τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ) από το καλοκαίρι ακόμη προέβλεπε την κυκλοφορία ενιαίου τύπου πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, με τις προδιαγραφές του κίνησης, δηλαδή με σχεδόν μηδενικό θείο, γεγονός που θα είχε θετικά αποτελέσματα στην ατμόσφαιρα.
Ωστόσο, τα υπουργεία για τους δικούς τους, άγνωστους σε εμάς λόγους, προτίμησαν τη συνέχιση της κυκλοφορίας στην αγορά και των τριών τύπων. Η ενοποίηση των προδιαγραφών του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα μπορούσε να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά το πρόβλημα καθώς «το θείο είναι ο καλύτερος ιχνηθέτης» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι γνώστες του θέματος. Το θείο δεν μπορεί να αφαιρεθεί παρά μόνο σε εξελιγμένα διυλιστήρια.
Ο έλεγχος της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης και της λαθρεμπορίας του ναυτιλιακού θα μπορούσε να είναι εν μέρει διαχειρίσιμος αν εφαρμόζονταν οι διατάξεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Δηλαδή, η εγκατάσταση συστημάτων καταγραφής εισροών - εκροών, χρήσης ιχνηθέτη για κάθε είδος καυσίμου κ.λπ.
Όμως, για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών σε δεξαμενές πρατηρίων, εταιριών κ.λπ. μόλις πριν από δύο μέρες ορίστηκε η επιτροπή που θα καθορίσει τις προδιαγραφές. Το κυριότερο, όμως, από το μέτρο εξαιρούνται οι αποθηκευτικοί χώροι μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης.
Όσο για την ιχνηθέτηση των καυσίμων, καμία κίνηση δεν έχει γίνει προς το παρόν.
Έτσι, και έως ότου σοβαρευτεί επιτέλους το ελληνικό κράτος και οι υπηρεσίες του, χιλιάδες οικογένειες θα ξεπαγιάσουν, το Δημόσιο θα συνεχίσει να χάνει έσοδα, οι λαθρέμποροι θα πίνουν εις υγείαν των κορόιδων και τα συνήθη υποζύγια θα συνεχίσουν να υφίστανται περικοπές και φοροεπιδρομές για να καλύψουν τα ελλείμματα των εσόδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου