Ρεπορτάζ: ΕΛΠΙ∆Α ΚΑΖΑΚΙ∆ΟΥ
Εξοβελισμένο για πολλά χρόνια, εξαιτίας της «επέλασης» της λογικής του πλαστικού σε όλα τα επίπεδα, το γυαλί επιστρέφει στις προτιμήσεις των καταναλωτών και διεκδικεί µέσα από οµάδες πίεσης πολιτών πρωταγωνιστική θέση. Την ίδια ώρα, όµως, αντιστρόφως ανάλογα µε την τάση που αναπτύσσεται διεθνώς, αλλά και µε την κοινή λογική, είναι τα επίπεδα ανακύκλωσης των γυάλινων συσκευασιών στη χώρα µας, πρόβληµα που οφείλεται στη στάση τόσο της πολιτείας όσο και των πολιτών.
Τα στοιχεία μιλούν από µόνα τους… Σύμφωνα µε µελέτη της διεθνούς εταιρείας ερευνών TNS, που κάλυψε 9.500 καταναλωτές σε 19 χώρες στην Ευρώπη, οι Έλληνες µε συντριπτικό ποσοστό 98% δήλωσαν ότι προτιµούν τη γυάλινη συσκευασία, καταλαµβάνοντας την πρώτη θέση µεταξύ των καταναλωτών της Ε. Ε. Αντίστοιχα τις θέσεις της… «κορυφής» στην ουρά της κατάταξης διεκδικούµε και όσον αφορά στην ανακύκλωση γυαλιού, µε κάπου 30.000 τόνους τον χρόνο.
Προβλήµατα
Σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις της Κίνησης «Φίλοι του Γυαλιού» -ευρωπαϊκό φόρουµ καταναλωτών, που υποστηρίζει και προωθεί το δικαίωµα των καταναλωτών να είναι σε θέση να διαλέγουν τρόφιµα, ποτά και αναψυκτικά σε γυάλινη συσκευασία -, τα ποσοστά ανακύκλωσης του χαρτιού είναι πιο υψηλά από τα αντίστοιχα του γυαλιού, ενώ για την περίπτωση του πλαστικού και των κουτιών αλουµινίου υπάρχουν ζωηρές επιφυλάξεις από τους ειδικούς για την αξιοπιστία των παρεχόµενων στοιχείων. Όπως µας εξήγησαν, «το χαρτί παρουσιάζει υψηλό ποσοστό ανακύκλωσης στην Ελλάδα γιατί είναι πιο εύκολο να συλλεχθεί, η όλη διαδικασία συλλογής κοστίζει πολύ φθηνά και επιπλέον υπάρχουν από χρόνια αξιόλογες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, διάσπαρτες γεωγραφικά, κάτι το οποίο επίσης είναι πλεονέκτηµα». Για παράδειγµα, όπως επισηµαίνουν, µπορεί εύκολα κάποιος να φανταστεί το κόστος συλλογής γυάλινων συσκευασιών από τα νησιά της Ελλάδας και τη µεταφορά τους σε ένα και µόνο γεωγραφικό σηµείο στην Αττική, δηλαδή στη µόνη εταιρεία που έχει την τεχνολογική υποδοµή και µπορεί να τις αξιοποιήσει…
Παρά τα πολύ σοβαρά προβλήµατα που έχουν σαν αποτέλεσµα τεράστιες ποσότητες γυάλινων συσκευασιών να πηγαίνουν στις χωµατερές, η ανακύκλωση γυαλιού αυξήθηκε το 2010 και έφθασε τους 29.000 τόνους, έναντι 23.000 το 2009, δηλαδή αύξηση της τάξης του 26%. Όπως επισηµαίνουν οι «Φίλοι του Γυαλιού», η ανακύκλωση είναι καθαρά θέµα παιδείας µε στόχο τη διαµόρφωση µιας βαθιάς κουλτούρας σεβασµού στο περιβάλλον από όλους τους πολίτες.
«Αυτονόητο είναι ότι χρειάζεται και η ξεκάθαρη δέσµευση της πολιτείας και των τοπικών κοινωνιών στους στόχους της ανακύκλωσης».
Η «εκδίκηση» του γυαλιού
Η αλήθεια είναι ότι όλο και περισσότερες εταιρείες τροφίµων, ποτών και αναψυκτικών, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, επιστρέφουν και στις γυάλινες συσκευασίες, µετά την ισχυρή πίεση που τους έχει ασκηθεί από κινήσεις καταναλωτών και δεδοµένης της ιδιαίτερης προσοχής που δείχνουν, πλέον, όλο και περισσότεροι πολίτες σε θέµατα που έχουν να κάνουν µε τη δηµόσια υγεία και το περιβάλλον.
Η Κίνηση «Φίλοι του Γυαλιού» (www.thinkglass.gr) προτρέπει και τους Έλληνες πολίτες να συμμετάσχουν στην προσπάθεια που γίνεται για την επιστροφή του γυαλιού σε όλο και περισσότερες συσκευασίες, συμμετέχοντας στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει, όπως για παράδειγμα στέλνοντας επιστολές (υποδείγματα υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Κίνησης) προς τις βιομηχανίες τροφίμων / ποτών και προς σουπερ μάρκετ που δεν διαθέτουν προϊόντα και σε γυάλινη συσκευασία, για να επικοινωνήσουν και να παραπονεθούν γιατί περιορίζεται η ελευθερία επιλογής τους.
Στο ερώτημα εάν η δεδομένη οικονομική κρίση μπορεί να αποτρέψει έναν καταναλωτή από την επιλογή γυάλινης συσκευασίας με την υποψία ότι μπορεί να είναι πιο ακριβή, οι «Φίλοι του Γυαλιού» μας επισήμαναν πως «είναι μύθος ότι οι άλλες συσκευασίες είναι πάντα πιο φθηνές από τη γυάλινη συσκευασία. Αυτό συμβαίνει μόνο στις μεγάλες συσκευασίες του 1, 1,5 λίτρων. Στην πραγματικότητα για τις συνηθισμένες στην καθημερινότητά μας συσκευασίες – π.χ. μπύρα ή αναψυκτικό 330 ml σε κουτάκι ή αναψυκτικά σε πλαστικό 250 ml – η γυάλινη συσκευασία κοστίζει το ίδιο, αν δεν είναι και φθηνότερη!!!».
ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
♦ Αφαιρούμε όλα τα μεταλλικά ή πλαστικά πώματα από τις φιάλες.
♦ Ξεπλένουμε τις γυάλινες συσκευασίες.
♦ Ξεχωρίζουμε τις φιάλες ή τα δοχεία ανάλογα με το χρώμα τους και τα τοποθετούμε στους κάδους ανακύκλωσης που προορίζονται για το κάθε χρώμα.
♦ Δεν τοποθετούμε άλλα απορρίμματα μέσα στους κάδους ή γύρω από αυτούς.
ΠΡΟΤΕΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΥΑΛΙΟΥ
♦ Χημικά αδρανές.
♦ Απόλυτα αδιαπέραστο από τους μικροοργανισμούς και το
οξυγόνο.
♦ Απόλυτα στεγανό στα αέρια και τα υγρά.
♦ Δεν προσδίδει οσμές ή γεύσεις στο προϊόν που φιλοξενεί.
♦ Διαφυλάσσει καλύτερα από κάθε άλλη συσκευασία την υγρασία, την πυκνότητα, τη γεύση και το άρωμα του προϊόντος που φιλοξενεί.
♦ Διαθέτει καλή μηχανική και θερμική αντίσταση.
♦ Διαμορφώνεται εύκολα και μπορεί να λάβει κάθε δυνατό σχήμα και χρώμα. ♦ Είναι διαφανές, επιτρέποντας οπτική προσπέλαση στο προϊόν που πρόκειται να καταναλωθεί.
♦ Προσδίδει καλύτερη εικόνα από οποιοδήποτε άλλο υλικό συσκευασίας, υπερτονίζοντας την αγνότητα του προϊόντος.
♦ Κατασκευάζεται από απόλυτα φυσικές πρώτες ύλες και μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί πολλές φορές.
♦ Είναι 100% ανακυκλώσιμο και δεν μολύνει, συμβάλλοντας έτσι στον σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος
και στην εξοικονόμηση ενέργειας.
♦ Σε καφέ ή πράσινο χρώμα, μπορεί να σταματήσει την υπεριώδη ακτινοβολία, ώστε να αποφεύγεται η αλλοίωση των περιεχόμενων προϊόντων. ♦ Αποστειρώνεται και παστεριώνεται ώστε να διατηρεί επί μακρόν τα προϊόντα.
♦ Είναι οικονομικό, όταν τα πλεονεκτήματά του ισοσταθμίζονται με άλλες συσκευασίες.
ΟΦΕΛΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Ανακυκλώνοντας μία γυάλινη συσκευασία την εβδομάδα εξοικονομείτε ενέργεια ίση με:
♦ το άναμμα μιας λάμπας φθορισμού για 7 ώρες και 8 λεπτά,
♦ το άναμμα μιας συμβατικής λάμπας των 60 βατ για 1 ώρα και 40 λεπτά,
♦ τη λειτουργία κομπιούτερ για 25 λεπτά,
♦ τη λειτουργία τηλεόρασης για 13 λεπτά,
♦ τη λειτουργία πλυντηρίου για 10 λεπτά.
Πηγή
Εξοβελισμένο για πολλά χρόνια, εξαιτίας της «επέλασης» της λογικής του πλαστικού σε όλα τα επίπεδα, το γυαλί επιστρέφει στις προτιμήσεις των καταναλωτών και διεκδικεί µέσα από οµάδες πίεσης πολιτών πρωταγωνιστική θέση. Την ίδια ώρα, όµως, αντιστρόφως ανάλογα µε την τάση που αναπτύσσεται διεθνώς, αλλά και µε την κοινή λογική, είναι τα επίπεδα ανακύκλωσης των γυάλινων συσκευασιών στη χώρα µας, πρόβληµα που οφείλεται στη στάση τόσο της πολιτείας όσο και των πολιτών.
Τα στοιχεία μιλούν από µόνα τους… Σύμφωνα µε µελέτη της διεθνούς εταιρείας ερευνών TNS, που κάλυψε 9.500 καταναλωτές σε 19 χώρες στην Ευρώπη, οι Έλληνες µε συντριπτικό ποσοστό 98% δήλωσαν ότι προτιµούν τη γυάλινη συσκευασία, καταλαµβάνοντας την πρώτη θέση µεταξύ των καταναλωτών της Ε. Ε. Αντίστοιχα τις θέσεις της… «κορυφής» στην ουρά της κατάταξης διεκδικούµε και όσον αφορά στην ανακύκλωση γυαλιού, µε κάπου 30.000 τόνους τον χρόνο.
Προβλήµατα
Σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις της Κίνησης «Φίλοι του Γυαλιού» -ευρωπαϊκό φόρουµ καταναλωτών, που υποστηρίζει και προωθεί το δικαίωµα των καταναλωτών να είναι σε θέση να διαλέγουν τρόφιµα, ποτά και αναψυκτικά σε γυάλινη συσκευασία -, τα ποσοστά ανακύκλωσης του χαρτιού είναι πιο υψηλά από τα αντίστοιχα του γυαλιού, ενώ για την περίπτωση του πλαστικού και των κουτιών αλουµινίου υπάρχουν ζωηρές επιφυλάξεις από τους ειδικούς για την αξιοπιστία των παρεχόµενων στοιχείων. Όπως µας εξήγησαν, «το χαρτί παρουσιάζει υψηλό ποσοστό ανακύκλωσης στην Ελλάδα γιατί είναι πιο εύκολο να συλλεχθεί, η όλη διαδικασία συλλογής κοστίζει πολύ φθηνά και επιπλέον υπάρχουν από χρόνια αξιόλογες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, διάσπαρτες γεωγραφικά, κάτι το οποίο επίσης είναι πλεονέκτηµα». Για παράδειγµα, όπως επισηµαίνουν, µπορεί εύκολα κάποιος να φανταστεί το κόστος συλλογής γυάλινων συσκευασιών από τα νησιά της Ελλάδας και τη µεταφορά τους σε ένα και µόνο γεωγραφικό σηµείο στην Αττική, δηλαδή στη µόνη εταιρεία που έχει την τεχνολογική υποδοµή και µπορεί να τις αξιοποιήσει…
Παρά τα πολύ σοβαρά προβλήµατα που έχουν σαν αποτέλεσµα τεράστιες ποσότητες γυάλινων συσκευασιών να πηγαίνουν στις χωµατερές, η ανακύκλωση γυαλιού αυξήθηκε το 2010 και έφθασε τους 29.000 τόνους, έναντι 23.000 το 2009, δηλαδή αύξηση της τάξης του 26%. Όπως επισηµαίνουν οι «Φίλοι του Γυαλιού», η ανακύκλωση είναι καθαρά θέµα παιδείας µε στόχο τη διαµόρφωση µιας βαθιάς κουλτούρας σεβασµού στο περιβάλλον από όλους τους πολίτες.
«Αυτονόητο είναι ότι χρειάζεται και η ξεκάθαρη δέσµευση της πολιτείας και των τοπικών κοινωνιών στους στόχους της ανακύκλωσης».
Η «εκδίκηση» του γυαλιού
Η αλήθεια είναι ότι όλο και περισσότερες εταιρείες τροφίµων, ποτών και αναψυκτικών, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, επιστρέφουν και στις γυάλινες συσκευασίες, µετά την ισχυρή πίεση που τους έχει ασκηθεί από κινήσεις καταναλωτών και δεδοµένης της ιδιαίτερης προσοχής που δείχνουν, πλέον, όλο και περισσότεροι πολίτες σε θέµατα που έχουν να κάνουν µε τη δηµόσια υγεία και το περιβάλλον.
Η Κίνηση «Φίλοι του Γυαλιού» (www.thinkglass.gr) προτρέπει και τους Έλληνες πολίτες να συμμετάσχουν στην προσπάθεια που γίνεται για την επιστροφή του γυαλιού σε όλο και περισσότερες συσκευασίες, συμμετέχοντας στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει, όπως για παράδειγμα στέλνοντας επιστολές (υποδείγματα υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Κίνησης) προς τις βιομηχανίες τροφίμων / ποτών και προς σουπερ μάρκετ που δεν διαθέτουν προϊόντα και σε γυάλινη συσκευασία, για να επικοινωνήσουν και να παραπονεθούν γιατί περιορίζεται η ελευθερία επιλογής τους.
Στο ερώτημα εάν η δεδομένη οικονομική κρίση μπορεί να αποτρέψει έναν καταναλωτή από την επιλογή γυάλινης συσκευασίας με την υποψία ότι μπορεί να είναι πιο ακριβή, οι «Φίλοι του Γυαλιού» μας επισήμαναν πως «είναι μύθος ότι οι άλλες συσκευασίες είναι πάντα πιο φθηνές από τη γυάλινη συσκευασία. Αυτό συμβαίνει μόνο στις μεγάλες συσκευασίες του 1, 1,5 λίτρων. Στην πραγματικότητα για τις συνηθισμένες στην καθημερινότητά μας συσκευασίες – π.χ. μπύρα ή αναψυκτικό 330 ml σε κουτάκι ή αναψυκτικά σε πλαστικό 250 ml – η γυάλινη συσκευασία κοστίζει το ίδιο, αν δεν είναι και φθηνότερη!!!».
ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
♦ Αφαιρούμε όλα τα μεταλλικά ή πλαστικά πώματα από τις φιάλες.
♦ Ξεπλένουμε τις γυάλινες συσκευασίες.
♦ Ξεχωρίζουμε τις φιάλες ή τα δοχεία ανάλογα με το χρώμα τους και τα τοποθετούμε στους κάδους ανακύκλωσης που προορίζονται για το κάθε χρώμα.
♦ Δεν τοποθετούμε άλλα απορρίμματα μέσα στους κάδους ή γύρω από αυτούς.
ΠΡΟΤΕΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΥΑΛΙΟΥ
♦ Χημικά αδρανές.
♦ Απόλυτα αδιαπέραστο από τους μικροοργανισμούς και το
οξυγόνο.
♦ Απόλυτα στεγανό στα αέρια και τα υγρά.
♦ Δεν προσδίδει οσμές ή γεύσεις στο προϊόν που φιλοξενεί.
♦ Διαφυλάσσει καλύτερα από κάθε άλλη συσκευασία την υγρασία, την πυκνότητα, τη γεύση και το άρωμα του προϊόντος που φιλοξενεί.
♦ Διαθέτει καλή μηχανική και θερμική αντίσταση.
♦ Διαμορφώνεται εύκολα και μπορεί να λάβει κάθε δυνατό σχήμα και χρώμα. ♦ Είναι διαφανές, επιτρέποντας οπτική προσπέλαση στο προϊόν που πρόκειται να καταναλωθεί.
♦ Προσδίδει καλύτερη εικόνα από οποιοδήποτε άλλο υλικό συσκευασίας, υπερτονίζοντας την αγνότητα του προϊόντος.
♦ Κατασκευάζεται από απόλυτα φυσικές πρώτες ύλες και μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί πολλές φορές.
♦ Είναι 100% ανακυκλώσιμο και δεν μολύνει, συμβάλλοντας έτσι στον σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος
και στην εξοικονόμηση ενέργειας.
♦ Σε καφέ ή πράσινο χρώμα, μπορεί να σταματήσει την υπεριώδη ακτινοβολία, ώστε να αποφεύγεται η αλλοίωση των περιεχόμενων προϊόντων. ♦ Αποστειρώνεται και παστεριώνεται ώστε να διατηρεί επί μακρόν τα προϊόντα.
♦ Είναι οικονομικό, όταν τα πλεονεκτήματά του ισοσταθμίζονται με άλλες συσκευασίες.
ΟΦΕΛΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Ανακυκλώνοντας μία γυάλινη συσκευασία την εβδομάδα εξοικονομείτε ενέργεια ίση με:
♦ το άναμμα μιας λάμπας φθορισμού για 7 ώρες και 8 λεπτά,
♦ το άναμμα μιας συμβατικής λάμπας των 60 βατ για 1 ώρα και 40 λεπτά,
♦ τη λειτουργία κομπιούτερ για 25 λεπτά,
♦ τη λειτουργία τηλεόρασης για 13 λεπτά,
♦ τη λειτουργία πλυντηρίου για 10 λεπτά.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου