ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΡΑΓΚΟΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Αφορμή για τα παραπάνω παρέχει η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής («κρατική» περιφέρεια) να προσφύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο ζητώντας ουσιαστικά ακύρωση μιας απόφασης που μπλόκαρε την κατασκευή τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων στην Αττική συνολικού κόστους 400 εκατ. ευρώ. Τα εργοστάσια αυτά, για την κατασκευή και τη λειτουργία των οποίων ενδιαφέρεται σφόδρα ο όμιλος Μπόμπολα, είναι κομμάτι του προ δεκαετίας Περιφερειακού Σχεδιασμού για τα απορρίμματα που περιλαμβάνει επίσης χώρους ταφής σε Κερατέα, Γραμματικό και Φυλή. Χρονολογικά, η περιπέτεια της δημοπράτησης αυτών των εργοστασίων περιγράφεται ως εξής:
Η ιστορία
- Τον περασμένο Δεκέμβριο και ενώ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η σύγκρουση ΜΑΤ-κατοίκων για την κατασκευή ΧΥΤΑ στην Κερατέα, ο Σύνδεσμος Δήμων-Κοινοτήτων Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) προσπαθεί να προωθήσει την κατασκευή των εργοστασίων.
-Τελικώς, στις 10 Ιανουαρίου, και χωρίς να συνεδριάσει το Διοικητικό του Συμβούλιο, ο ΕΣΔΚΝΑ υπογράφει προγραμματική σύμβαση αναθέτοντας το έργο στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, επικεφαλής της οποίας είναι ο Η. Λιακόπουλος.
- Δύο μέρες μετά, ο τότε υπουργός Εσωτερικών ανακοινώνει στους δημοσιογράφους ότι αυτή η σύμβαση ήδη (σε δύο μέρες !!!) κρίθηκε ως νομότυπη από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
- Ομως, στις 25 Φεβρουαρίου, το Ελεγκτικό Συνέδριο διά του 6ου Τμήματός του μπλοκάρει την απόφαση του κλιμακίου που έκρινε τη σύμβαση νομότυπη και ζητά πρόσθετα στοιχεία, ύστερα από προσφυγή της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στην Αυτοδιοίκηση (ΠΟΕ-ΟΤΑ).
- Η σύμβαση ακυρώνεται οριστικά από το 6ο Τμήμα που συνεδριάζει στις 6 Μαΐου και δημοσιοποιεί την απόφασή του στα μέσα Ιουλίου.
Τροπολογία
Φθάνουμε έτσι στη νέα φάση, όπου στις 29 Ιουλίου 2011, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση επανέρχεται και ζητά αναθεώρηση της ακυρωτικής απόφασης. Η κίνηση αυτή, με την οποία ο «κρατικός περιφερειάρχης» Η. Λιακόπουλος επιμένει να εφαρμόσει τον σχεδιασμό Ραγκούση, δεν θα μπορούσε όμως να γίνει εάν δεν τη διευκόλυνε τροπολογία σε νόμο του υπουργείου Δικαιοσύνης που ψηφίστηκε επί Χάρη Καστανίδη (νυν υπουργού Εσωτερικών).
Κοντολογίς, μέχρι τον περασμένο Μάρτιο δεν ήταν δυνατό να επανακριθούν συμβάσεις που είχαν κριθεί παράνομες από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό άλλαξε με το νόμο 3932, μέσω του οποίου παρέχεται η δυνατότητα και για τον λόγο αυτό συνίσταται «Τμήμα Μείζονος-Επταμελούς Σύνθεσης».
Μάλιστα, ο αντιπρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ν. Αγγελάρας (τυγχάνει και πρόεδρος του 6ου Τμήματος που ακύρωσε την προαναφερθείσα σύμβαση), μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής (3/5/2011) είχε χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη τροπολογία και την πρόβλεψη «παγκόσμια πρωτοτυπία». Υποστήριξε ότι αυτό δεν διευκολύνει την υπόθεση της διαφάνειας στις συμβάσεις του Δημοσίου και ότι δεν νοείται επίκληση του δημόσιου συμφέροντος για επανάκριση παράνομων συμβάσεων.
Με ποια επιχειρήματα, όμως, ζητείται η ακύρωση της... ακύρωσης; Στην αίτησή της, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι:
1) Η ΠΟΕ-ΟΤΑ δεν είχε «σπουδαίο έννομο συμφέρον» για να καταθέσει προσφυγή. Στο σημείο αυτό που είχε κριθεί, το 6ο τμήμα του Ε.Σ. ανέφερε στην απόφαση ότι «τυχόν αποκλεισμός του εννόμου συμφέροντος τρίτου... εκ μόνου του λόγου ότι δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος, θα καθιστούσε πρακτικά αδύνατη τη διενέργεια πλήρους ελέγχου νομιμότητας».
2) Η προσφυγή είχε υπογραφεί από τον πρόεδρο της ΠΟΕ-ΟΤΑ Θ. Μπαλασόπουλο και δεν προσκομίστηκε απόφαση συλλογικού οργάνου της Ομοσπονδίας.
3) Η επίδικη προγραμματική σύμβαση είχε πλήρη προϋπολογισμό και χρονοδιάγραμμα. Στην ακυρωτική, τα αναφερόμενα στοιχεία χαρακτηρίζονταν ελλιπή.
4) Νομίμως προωθήθηκε η σύμβαση ύστερα από απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΣΔΚΝΑ και όχι του Διοικητικού Συμβουλίου. Στην ακυρωτική γινόταν λόγος για «μη νόμιμη σύνθεση» της Εκτελεστικής επειδή συμμετείχαν αναπληρωματικά μέλη. Επισημαινόταν ακόμη το γεγονός ότι «ο ΕΣΔΚΝΑ εκχωρεί αρμοδιότητες που κατά νόμο ανήκουν στον ίδιο χωρίς να υπάρχει νόμιμο έρεισμα».
Σε ερώτηση που υποβάλαμε στο γραφείο του αρμόδιου υφυπουργού Εσωτερικών Πάρη Κουκουλόπουλου, δεν λάβαμε απάντηση για το εάν η προσφυγή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης γίνεται σε συνεννόηση με το υπουργείο.
Πηγή : www.enet.gr
Μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό, ο Γιάννης Ραγκούσης δεν είναι υπερυπουργός Εσωτερικών και ασχολείται πλέον με την «ομαλή» λειτουργία της αγοράς των ταξί. Σε υποθέσεις όμως που κατάφερε να... μπλοκάρει εντελώς, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική, το «πνεύμα» του φαίνεται πως συνεχίζει να δίνει τις κατευθύνσεις.
Αφορμή για τα παραπάνω παρέχει η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής («κρατική» περιφέρεια) να προσφύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο ζητώντας ουσιαστικά ακύρωση μιας απόφασης που μπλόκαρε την κατασκευή τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων στην Αττική συνολικού κόστους 400 εκατ. ευρώ. Τα εργοστάσια αυτά, για την κατασκευή και τη λειτουργία των οποίων ενδιαφέρεται σφόδρα ο όμιλος Μπόμπολα, είναι κομμάτι του προ δεκαετίας Περιφερειακού Σχεδιασμού για τα απορρίμματα που περιλαμβάνει επίσης χώρους ταφής σε Κερατέα, Γραμματικό και Φυλή. Χρονολογικά, η περιπέτεια της δημοπράτησης αυτών των εργοστασίων περιγράφεται ως εξής:
Η ιστορία
- Τον περασμένο Δεκέμβριο και ενώ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η σύγκρουση ΜΑΤ-κατοίκων για την κατασκευή ΧΥΤΑ στην Κερατέα, ο Σύνδεσμος Δήμων-Κοινοτήτων Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) προσπαθεί να προωθήσει την κατασκευή των εργοστασίων.
-Τελικώς, στις 10 Ιανουαρίου, και χωρίς να συνεδριάσει το Διοικητικό του Συμβούλιο, ο ΕΣΔΚΝΑ υπογράφει προγραμματική σύμβαση αναθέτοντας το έργο στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, επικεφαλής της οποίας είναι ο Η. Λιακόπουλος.
- Δύο μέρες μετά, ο τότε υπουργός Εσωτερικών ανακοινώνει στους δημοσιογράφους ότι αυτή η σύμβαση ήδη (σε δύο μέρες !!!) κρίθηκε ως νομότυπη από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
- Ομως, στις 25 Φεβρουαρίου, το Ελεγκτικό Συνέδριο διά του 6ου Τμήματός του μπλοκάρει την απόφαση του κλιμακίου που έκρινε τη σύμβαση νομότυπη και ζητά πρόσθετα στοιχεία, ύστερα από προσφυγή της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στην Αυτοδιοίκηση (ΠΟΕ-ΟΤΑ).
- Η σύμβαση ακυρώνεται οριστικά από το 6ο Τμήμα που συνεδριάζει στις 6 Μαΐου και δημοσιοποιεί την απόφασή του στα μέσα Ιουλίου.
Τροπολογία
Φθάνουμε έτσι στη νέα φάση, όπου στις 29 Ιουλίου 2011, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση επανέρχεται και ζητά αναθεώρηση της ακυρωτικής απόφασης. Η κίνηση αυτή, με την οποία ο «κρατικός περιφερειάρχης» Η. Λιακόπουλος επιμένει να εφαρμόσει τον σχεδιασμό Ραγκούση, δεν θα μπορούσε όμως να γίνει εάν δεν τη διευκόλυνε τροπολογία σε νόμο του υπουργείου Δικαιοσύνης που ψηφίστηκε επί Χάρη Καστανίδη (νυν υπουργού Εσωτερικών).
Κοντολογίς, μέχρι τον περασμένο Μάρτιο δεν ήταν δυνατό να επανακριθούν συμβάσεις που είχαν κριθεί παράνομες από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό άλλαξε με το νόμο 3932, μέσω του οποίου παρέχεται η δυνατότητα και για τον λόγο αυτό συνίσταται «Τμήμα Μείζονος-Επταμελούς Σύνθεσης».
Μάλιστα, ο αντιπρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ν. Αγγελάρας (τυγχάνει και πρόεδρος του 6ου Τμήματος που ακύρωσε την προαναφερθείσα σύμβαση), μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής (3/5/2011) είχε χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη τροπολογία και την πρόβλεψη «παγκόσμια πρωτοτυπία». Υποστήριξε ότι αυτό δεν διευκολύνει την υπόθεση της διαφάνειας στις συμβάσεις του Δημοσίου και ότι δεν νοείται επίκληση του δημόσιου συμφέροντος για επανάκριση παράνομων συμβάσεων.
Με ποια επιχειρήματα, όμως, ζητείται η ακύρωση της... ακύρωσης; Στην αίτησή της, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι:
1) Η ΠΟΕ-ΟΤΑ δεν είχε «σπουδαίο έννομο συμφέρον» για να καταθέσει προσφυγή. Στο σημείο αυτό που είχε κριθεί, το 6ο τμήμα του Ε.Σ. ανέφερε στην απόφαση ότι «τυχόν αποκλεισμός του εννόμου συμφέροντος τρίτου... εκ μόνου του λόγου ότι δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος, θα καθιστούσε πρακτικά αδύνατη τη διενέργεια πλήρους ελέγχου νομιμότητας».
2) Η προσφυγή είχε υπογραφεί από τον πρόεδρο της ΠΟΕ-ΟΤΑ Θ. Μπαλασόπουλο και δεν προσκομίστηκε απόφαση συλλογικού οργάνου της Ομοσπονδίας.
3) Η επίδικη προγραμματική σύμβαση είχε πλήρη προϋπολογισμό και χρονοδιάγραμμα. Στην ακυρωτική, τα αναφερόμενα στοιχεία χαρακτηρίζονταν ελλιπή.
4) Νομίμως προωθήθηκε η σύμβαση ύστερα από απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΣΔΚΝΑ και όχι του Διοικητικού Συμβουλίου. Στην ακυρωτική γινόταν λόγος για «μη νόμιμη σύνθεση» της Εκτελεστικής επειδή συμμετείχαν αναπληρωματικά μέλη. Επισημαινόταν ακόμη το γεγονός ότι «ο ΕΣΔΚΝΑ εκχωρεί αρμοδιότητες που κατά νόμο ανήκουν στον ίδιο χωρίς να υπάρχει νόμιμο έρεισμα».
Σε ερώτηση που υποβάλαμε στο γραφείο του αρμόδιου υφυπουργού Εσωτερικών Πάρη Κουκουλόπουλου, δεν λάβαμε απάντηση για το εάν η προσφυγή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης γίνεται σε συνεννόηση με το υπουργείο.
Πηγή : www.enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου