Σάββατο 12 Μαρτίου 2011

Το Ελληνικό και ο Ασεμπίγιο

Της Βάλιας Μπαζού
vbazou@gmail.com

«Μη μου πολυτεντώνεσαι γιατί ψηλός δεν είσαι και το χωριό σου είναι κοντά και ξέρω εγώ ποιος είσαι».O Aσεµπίγιο αλλά και οι εγχώριοι παρατρεχάµενοι καλό θα είναι να αποµνηµονεύσουν την ελληνική παροιµία γιατί οι copy paste εκποιήσεις δεν ταιριάζουν στο Ελληνικό και στις κυβερνητικές δεσµεύσεις για Μητροπολιτικό Πάρκο.

H πρώτη πανοραμική φωτογραφία είναι από την Αττική και συγκεκριμένα από το Ελληνικό (1). Η δεύτερη είναι από τη Βαρκελώνη και συγκεκριμένα από τις περιοχές Πόμπλενοου (2).
Η ομοιότητα των δυο περιοχών είναι απαράμιλλη. Και οι δυο είναι παραθαλάσσιες. Και οι δυο έχουν φόντο το απόλυτο μπετόν αρμέ χάος. Η μοναδική διαφορά τους, προς το παρόν, είναι ότι η έκταση των 6.000 στρεμμάτων του Ελληνικού δεν έχει ακόμα κτιστεί, ενώ αντίθετα τα 2.000 στρέμματα στο Πόμπλενοου χτίζονται εδώ και 10 χρόνια. Αυτό, όμως, που συνδέει κεντρικά και εις το διηνεκές αυτές τις δυο περιοχές είναι ο Καταλανός Χοσέ Ασεμπίγιο! Γιατί κατά σατανική σύμπτωση τα σχέδια για την αξιοποίηση - οικοδόμηση του Ελληνικού έχει αναλάβει ο ίδιος αρχιτέκτονας! Γιατί ο Ασεμπίγιο βρίσκεται πίσω από την οικοδόμηση της περιοχής Πόμπλενοου και πίσω από την οικοδόμηση του Ελληνικού! Άλλωστε ο διάσημος αρχιτέκτονας έχει το know how, κατέχει την πατέντα με την οποία περιοδεύει σε ολόκληρο τον κόσμο κατά σατανική σύμπτωση και πάλι αξιοποιώντας παραθαλάσσιες αστικές εκτάσεις.

To project που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και 10 χρόνια στη Βαρκελώνη ονομάζεται «@22 Barcelona», όνομα που πήρε από τον αριθμό 22 που έφερε η παλιά βιομηχανική ζώνη. Κατά σατανική σύμπτωση και πάλι μόλις πριν από έναν μήνα, στις 2 Φεβρουαρίου, στην ισπανική ειδησεογραφική ιστοσελίδα Expansion διαβάσαμε ότι ο Ασεμπίγιο θα κάνει ένα «22» στο παλιό αεροδρόμιο της Αθήνας! Μα τι είναι τέλος πάντων αυτό το «@22»; Το «Πράσινο Ποντίκι» σας παρουσιάζει τα βασικά στοιχεία της ανάπλασης στη Βαρκελώνη, τα οποία θα πρέπει να συγκρίνετε με τις δηλώσεις που έχουν γίνει από τους αρμοδίους για την ανάπλαση στο Ελληνικό. Από τη σύγκριση θα διαπιστώσετε ότι οι δυο φωτογραφίες (1, 2) σε λίγα χρόνια θα είναι ίδιες και απαράλλακτες…

@22 Barcelona

Το 2000 το δημοτικό συμβούλιο της Βαρκελώνης αποφάσισε να αναπλάσει μια εγκαταλελειμμένη βιομηχανική περιοχή 2.000 στρεμμάτων. Όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα www.22barcelona.com, η ιδέα ήταν να κτιστεί μια νέα συμπαγής πόλη (φωτό 3), όπου οι πλέον καινοτόμες εταιρείες θα συνυπάρχουν με δραστηριότητες έρευνας, κατάρτισης - εκπαίδευσης και τεχνολογίας, καθώς επίσης και με κατοικίες μέσα από την ανακατασκευή 4.000 νέων επιδοτούμενων κατοικιών, κατασκευή και νέων κτηρίων κατοικίας, εμπορίου και υπηρεσιών (800.000 τ.μ.), δημόσιες εγκαταστάσεις (145.000 τ.μ.), ελεύθερους χώρους και πράσινο (114.000 τ.μ.). Να επισημάνουμε ότι τα 114.000 τετραγωνικά μέτρα (114 στρέμματα) δεν είναι μόνο πράσινο αλλά και ελεύθεροι δημόσιοι χώροι, και δεν πρόκειται για ενιαίο πράσινο - ελεύθερο χώρο, αλλά για διάσπαρτους χώρους σε ολόκληρη την πόλη. Εν ολίγοις από τα 2.000 στρέμματα της περιοχής ένα ποσοστό της τάξης του 17,5% αποδόθηκε σε ελεύθερους και χώρους πρασίνου.

Δέκα χρόνια μετά και ενώ η ανάπλαση της περιοχής είναι ακόμα σε εξέλιξη, στη νέα πόλη που δημιουργήθηκε έχουν εγκατασταθεί 1.502 εταιρείες (πάνω από 44,6% νέες), ενώ απασχολούνται 44.600 εργαζόμενοι.

Η φιλοσοφία της ανάπλασης, που έχει χαρακτηριστεί ως το μεγαλύτερο πρόγραμμα αστικής ανάπλασης και καινοτομίας της Βαρκελώνης την τελευταία δεκαετία, στηρίζεται στη δημιουργία του μέγα cluster της οικονομίας της γνώσης (σύμπλεγμα στα ελληνικά, αλλά κρατήστε την αγγλική λέξη γιατί θα γίνει της μόδας). Όπου οικονομία της γνώσης είναι η συνύπαρξη καινοτόμων δραστηριοτήτων όπως εκπαίδευση και τεχνολογία με μεγάλες επιχειρήσεις, σχολές, ακαδημίες και χώρους κατοικίας. Οι τελευταίοι είναι βέβαια ουρανοξύστες που φτάνουν μέχρι τη θάλασσα, εκεί όπου βρίσκεται και το βιοκλιματικό εκθεσιακό κέντρο πολλαπλών χρήσεων «Φόρουμ». Το σχέδιο προβλέπει ακόμα την κατασκευή δικτύου 30 χιλιομέτρων με πεζόδρομους και ποδηλατοδρόμους. Για την εξυπηρέτηση της νέας πόλης σχεδιάστηκαν έργα υποδομής για να τη συνδέουν με τη μητροπολιτική περιοχή της Βαρκελώνης και συγκεκριμένα:

◆ Ο παραθαλάσσιος αυτοκινητόδρομος La Ronda del Litoral.

◆ Σταθμός του μετρό με δυο γραμμές.

◆ Δίκτυο του τραμ και λεωφορείων, τα οποία συνδέουν την περιοχή με τον σταθμό τρένων και κατά συνέπεια με ολόκληρο το εθνικό δίκτυο σιδηροδρόμων.

Και ακόμα για την εξυπηρέτηση όλων των κτηριακών υποδομών:

◆ Δίκτυα οπτικών ινών.

◆ Σύστημα ανακύκλωσης νερού.

◆ Κεντρικό σύστημα κλιματισμού (θέρμανσης - ψύξης) μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

◆ Δίκτυο αγωγών συγκομιδής στερεών απορριμμάτων και σταθμών καύσης.

@22 Ελληνικό

Αφού η κυβέρνηση έβαλε πολύ νερό στο κρασί της και ξέχασε τις προεκλογικές υποσχέσεις για τη δημιουργία ΜΟΝΟ μητροπολιτικού πάρκου στο Ελληνικό, το νέο σχέδιο που κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό προβλέπει την παραχώρηση της έκτασης των 6.000 στρεμμάτων σε επενδυτές, με πρώτους στη λίστα τους Καταριανούς, για τη δημιουργία μιας νέας πόλης. Σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη, που χειρίζεται την αξιοποίηση του Ελληνικού, το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 5 με 7 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία έως και 40.000 θέσεων εργασίας. Το σχέδιο, αξιοποίησης προβλέπει την ανάπτυξη κέντρων τεχνολογίας και εκπαίδευσης, την ανάπτυξη εμπορικών κέντρων και την κατασκευή κατοικιών… Μη μου πείτε ότι δεν φέρνει σε @22 ή καλύτερα ότι τα σχέδια δεν πατάνε πάνω στην ανάπλαση του Πόμπλενοου που διαβάσατε λίγες γραμμές παραπάνω. Ακόμα, σύμφωνα με όσες πληροφορίες έχουν διαρρεύσει μέχρι σήμερα, προβλέπεται η επέκταση του γκολφ της Γλυφάδας (ελπίζουμε το γκαζόν του γκολφ να μην υπολογίζεται στα ποσοστά πρασίνου), η κατασκευή του μεγαλύτερου ενυδρείου στον κόσμο (!) και χώρος πρασίνου. Όλα αυτά βέβαια χωρίς μέχρι σήμερα να έχει γίνει γνωστό τι ποσοστό της έκτασης θα καλύπτουν οι εμπορικές χρήσεις, τι ποσοστό οι κατοικίες, τι ποσοστό τα διάφορα ερευνητικά κέντρα και τι ποσοστό το πράσινο. Ακόμα δεν έχει ξεκαθαριστεί εάν το πράσινο θα είναι ενιαίος χώρος ή διάσπαρτο μέσα στη νέα πόλη.

Άγνωστο είναι τι θα γίνει με τα απαραίτητα έργα υποδομής, αφού εάν στο Ελληνικό δημιουργηθούν 40.000 θέσεις εργασίας – όσος, περίπου, είναι ο πληθυσμός της Ηγουμενίτσας ή της Σάμου – και εάν άλλοι τόσοι είναι οι νέοι μόνιμοι κάτοικοι, αυτό σημαίνει ότι καθημερινά θα συρρέουν στη νέα πόλη εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες, αριθμός που θα πολλαπλασιαστεί εάν δημιουργηθεί εκεί και το περίφημο «Κυβερνείο» με τη μεταφορά κάποιων υπουργείων… Γιατί αυτή η επιλογή για να ικανοποιήσει τη νέα πόλη και για να τη συνδέσει με το κέντρο της Αθήνας απαιτεί νέους αυτοκινητόδρομους, απαιτεί, δηλαδή, την επέκταση της Αττικής Οδού, απαιτεί νέα παραλιακή οδό.

Θολό είναι το τοπίο και για το επενδυτικό πρόγραμμα. Με ποιους όρους, με ποιες προϋποθέσεις, για πόσο χρόνο και με τι όφελος για τη χώρα θα γίνει η παραχώρηση στους επενδυτές. Και εδώ βρίσκεται η βασική διαφορά με το αδερφό πρόγραμμα @22 Barcelona, αφού η δημοτική αρχή της Βαρκελώνης έκανε δημόσιες επενδύσεις σε δημόσια γη. Συγκεκριμένα συνέστησε εταιρεία με πλειοψηφία του Δημοσίου και ξεκίνησε την ανάπλαση σε 6 υποπεριοχές, που αντιπροσωπεύουν το 47% της συνολικής έκτασης της περιοχής, ενώ διέθεσε 180 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή νέων σύγχρονων υποδομών.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: